Vindmätare fick fnatt?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Vindmätare fick fnatt?

Inlägg av flyvert »

Sen en tid sitter m.nu:s "vindmätare proffs" på toppen av TV-antennen o snurrar.

I natt blåste det ju som bekant; men inte 45 m/s?
Veckotrend
Veckotrend
2014-03-15 15-21-13.png (50.45 KiB) Visad 3840 gånger
När jag kollade vad som loggats i MySQL fick jag se något mysko.
Diagram
Diagram
2014-03-15 14-52-52.png (18.87 KiB) Visad 3842 gånger
Gissningsvis verkar pulsräknaren ha loggat c:a 10 ggr mer pulser än normalt, men bara mellan klockan 05:00:00 och 06:07:00, dvs lite drygt en timme.

Jag har ältat detta om o om igen; kan jag ha nåt fel i mina skript (har ett som cronjob läser räknaren varje minut och lägger in det i SQL)?

Räknarvärdet rörde sig onormalt; o det skall väl inte en läsning varje minut kunna orsaka? Hade jag läst räknaren 10 ggr så långsamt skulle det ju förklara 10 ggr mer pulser... men det är väl inte troligt?

Vindmätaren matas med +12V o ja visst, fel matningsspänning kan ju ge upphov till problem; men varför blev spänningen fel prick 05:00 och okej drygt en timma senare...???

Räknaren sitter ju tillsammans med lite annat jox för att mäta vindriktningen och vindsignalen gör ju ett rejält skutt den oxo; men där är det svårare att säga att den visar fel (dock verkar det ju sammanfalla lite väl mycket...).
counter.csv
CSV
(6.89 KiB) Nerladdad 203 gånger
counter.xlsx
Excel 2010
(23.56 KiB) Nerladdad 190 gånger
Vad kan ha skett?

OWFS bug? Läsning ger upphov till skrivning?

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Vindmätare fick fnatt?

Inlägg av elf98 »

Märkligt minst sagt. Inget annat som betedde sig konstigt? Bara hänt en gång?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Märkligt minst sagt. Inget annat som betedde sig konstigt? Bara hänt en gång?
Japp, bara en gång.

Har numera lagt vindmätarjobbet i ett eget skript/cronjob för bättre spårbarhet. Har dessutom lagt in en fördröjning i skriptet så att "temploggningsaktivteterna" på 1-wire nätet inte sammanfaller med vindmätningen, men även när alla läsningar drogs runt av samma skript så läste jag en sensor åt gången, dvs jag har aldrig försökt med någon parallellaktivetet mot 1-wirebussen.

Separatloggar nu även VDD och VAD från vindriktningsgivaren för att kunna se ifall spänningen påverkas när pulsräknaren får fnatt. Oklart om VDDs rapporterade 4.95 volt är parasiterad från 1-wirenätet eller omvandlad från de 12 volt som min spänningsinjektor förser vindmätaren med (har mätt upp 11.95 volt på plinten på kortet med ett biltemainstrument).

En gång ingen gång...
/f
flyvert

Inlägg av flyvert »

Det hände igen inatt; mellan c:a 22:20 - 01:10 räknades c:a 10x mer pulser på vindmätaren.
image.jpg
I minutupplösning (se bifogad CSV fil) ser man en väldigt tydlig bulle på pulsräknaren som pågår mellan 22:20 till 01:10 o ingen påverkan på DS2438:ans rapporterade VDD á c:a 5V (men den är väl en stabiliserad spänning från injektorns +12V?).
2014-05-02 07-49-18.png
2014-05-02 07-49-18.png (46.21 KiB) Visad 3249 gånger
Felet leder ju till att räknaren i DS2423 verkligen får högre värden i sig så någon form av skrivning till räknaren måste ju ske antingen via OWFS eller typ kontaktstuds i vindmätaren?

Eller har "batterimonitorn" (DS2438) någe hyss för sig som gör att matningsspänningen påverkas - men den loggade VDD avviker inte. Säkringen i injektorn (200 mA om jag minns rätt) håller dock.
Vindfel.csv
(10.51 KiB) Nerladdad 202 gånger
Vad är detta för hyss?
Skriv svar