Min regnmätare ser ut att ha flippat ur.
Räknaren har börjat räkna upp kontinuerligt. Prövade att flytta den till B porten men samma beteende.
Jag tror inte det är räknaren för den slutar räkna upp om jag kopplar bort mätaren.
Allt funkade förut.
Tips på vad kan det vara som pajjat? Är ju inte mycket i själva mätaren men klart sensorn kan ha gått sönder.
Det är en RAINEW 111 kopplat till en 1-wire räknare.
Sådär gjorde min med och så fort det var åska i luften kunde den räkna upp något tusental på några minuter. Jag fick aldrig bort det helt men så kort kabel som möjligt är ett tips. Sen satte jag dit någon konding, minns inget värde eller hur jag kopplade. Men jag har den inte i bruk idag då jag inte kunde lita på den.
Ok jag förstår, ja min räknare hoppar i tusentals steg hela tiden utan att vippan i mätaren rör sig.
Jag ska pröva korta kabeln till mätaren och se om det blir bättre. Kondingen vore ju intressant att veta något värde och inkoppling. Någon fler som har tips på det?
Jag tolkar det som det blev bättre men inte bra? Eftersom du valde att plocka bort den ur din konfig.
Det blev bra förutom vid åska. Problemet var att åskan kunde vara utom hörhåll och ganska långt bort.
Kopplingen sitter kvar men jag vet att det inte går att se texten på kondingen. Men jag kan kolla hur det är kopplat.
bruka skrev:Det blev bra förutom vid åska. Problemet var att åskan kunde vara utom hörhåll och ganska långt bort.
Kopplingen sitter kvar men jag vet att det inte går att se texten på kondingen. Men jag kan kolla hur det är kopplat.
Ja det vore ju toppen om du kunde kolla hur det var kopplat och hur lång kabeln blev.
Den sitter mellan räknaringången och jord. Såg att det satt ett pulldown motstånd där också.
Kabeln drog jag så rakt som möjligt, gick inte göra den så mycket kortare.
Läser tråden med intresse då jag har en gammal (0.5 mm/puls) regnmätare på toppen av en fläktkåpa uppe på taket kopplad till en 1-wirepulsräknare med *lång* kabel och ingen filtrerande komponent.
Har även en "vindmätare proffs" från m.nu som två gånger sedan monteringen i Mars har loggat 10x mer vind än förväntat (http://www.temperatur.nu/forum/post23087.html)... har inte åskat då vindmätaren ballade ur dock...
För en vecka sedan satte jag dit en konding och de spontana uppräkningen i solsken har försvunnit men vid test av mätaren så hoppade den några hundra per vipp. Jag har skaffat motstånd och ska testa, men nu har den faktiskt lugnat sig.
Ingen aning varför faktiskt, ska hänga dit ett motstånd ändå så får vi se.