1-wire 4ports HUB

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kaaswe
Tar hemautomation på allvar

1-wire 4ports HUB

Inlägg av kaaswe »

Hej

Missöde efter ett åskväder som löste ut jordfelsbrytaren och allt stannade. Nu får jag inte igång min 4-kanals hub och önskar lite vägledning om den är trasig eller bara hamnat i något konstigt läge.

Min miljö:
-1 Raspberry Pi med i2c kort och debian wheezy samt Domoticz v 1125 (enda version som fungerar med hum2 givaren)
-OWFS installerat enligt how to här på m.nu - version 2.8p15

På hubben hade jag 3 branches, alla 3 fungerar även idag om jag ansluter dom 1 och 1 mot 1-wire kortet direkt, alla delkomponenter fungerar, OS fungerar och OWFS fungerar.

När jag ansluter hubben saknar jag filer, brukar ju vara branch filer där man kan gå in och sätta dom till 1 för att 'enabla' dom. Så här ser katalogstrukturen ut nu:

/mnt/1wire/EF.5A8E20150000/
address alias crc8 family id locator r_address r_id r_locator type type_number version

Någon som är lite mer insatt i denna hub och vad man kan göra eller kontrollera mer?? tacksam för info

Mvh
Janne
kaaswe

Re: 1-wire 4ports HUB

Inlägg av kaaswe »

Klent med förslag eller tips på lösning, ska vi ta det ett steg längre. Några tips, erfarenheter runt åska och 1-wire. hur skyddar ni era nät mot statisk elektricitet mm?

//Janne
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Inlägg av Nisse Husberg »

Jaha, det börjar bli sommar ... Och åskan slår ut elektroniken.

Jag har en hub och en massa givare. Åskan tar varje sommar kål på en del. Det kan vara idé att testa givarna en och en direkt till USB-adaptern (eller vad du nu har). Möjligen är hubben OK men en del givare har gått sönder. Sedan kan du använda en garanterat fungerande givare för att testa olika portar i hubben. Koppla bort allt annat än den ena givaren.

OWFS kan man installera på nytt och sedan kolla igen. Om det fungerar OK utan hub men fortsättningsvis dåligt med hubb så är den troligen felaktig. Men kolla all strömförsörjning först. Med litet tur är det bara strömförsörjningen som blivit dålig. Jag kör allting via ett vanligt bilbatteri (från Biltema) som hålls uppladdat med en underhållsladdare. DC/DC-omvandlare ger lämpliga spänningar (MeanWell från ELFA). Då fungerar bilbatteriet som ett ganska bra skydd mot spikar förorsakade av åska (och annat).
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

Nisse Husberg skrev:Jaha, det börjar bli sommar ... Och åskan slår ut elektroniken.

Jag har en hub och en massa givare. Åskan tar varje sommar kål på en del. Det kan vara idé att testa givarna en och en direkt till USB-adaptern (eller vad du nu har). Möjligen är hubben OK men en del givare har gått sönder. Sedan kan du använda en garanterat fungerande givare för att testa olika portar i hubben. Koppla bort allt annat än den ena givaren.

OWFS kan man installera på nytt och sedan kolla igen. Om det fungerar OK utan hub men fortsättningsvis dåligt med hubb så är den troligen felaktig. Men kolla all strömförsörjning först. Med litet tur är det bara strömförsörjningen som blivit dålig. Jag kör allting via ett vanligt bilbatteri (från Biltema) som hålls uppladdat med en underhållsladdare. DC/DC-omvandlare ger lämpliga spänningar (MeanWell från ELFA). Då fungerar bilbatteriet som ett ganska bra skydd mot spikar förorsakade av åska (och annat).
Tack för tips om MeanWell Nisse, men jag har en annan lösning på gång med en solpanel och en DC/DC konveter här från m. Som jag skriver fungerar OWFS och alla mina delkomponenter, även min switchade 12v matning till hubben, så jag vet att allt är ok utom just hubben och det är den jag vill ha hjälp med. Hur ser filstrukturen ut? Vilka kommandon kan jag resetta den med osv?
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

Hej.

En liten uppdatering, nu är det är för varmt för att vara ute (tänk att man aldrig blir nöjd) så svalkar källaren skönt och jag har fått fart på det hela.

Jag köpte en ny HUB i tron om att den gamla dog efter åskan, dock så gav den nya exakt samma beteende, visar inte under katalogen /hub och filerna branch.x

Jag har 2 fungerande Pi med domoticz v1.1125 och OWFS 2.8 och på den ena har jag kört Hubben fram tills åskvädret. Jag har nu uppgraderat den ena till OWFS 2.9p5 och nu fungerar båda mina hubbar, både den före åskan och den nyköpta.

Strange!!!

(Det jag inte ännu verifierat är att jag även uppgraderat Domoticz till senaste 1.1680 på min labb installation, dock kan jag inte använda den senare skarpt för HUM2 sensorerna fungerar tyvärr endast med 1.1125.
Även Hubben ger samma error som HUM2 i loggen i Domoticz att devicen ej stödjs, men Hubben fungerar trots detta.

Nu tror jag inte versionen av Domoticz spelar någon roll då det är nästa lager, 1-wire och OWFS är ju en helt egen grej så det här blev bara en parantes.)

//Janne
Skriv svar