Fibaro Wallplug?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Johan J
Tar hemautomation på allvar

Fibaro Wallplug?

Inlägg av Johan J »

Enligt många forum osv på nätet så är ju fibaros wallplugg nu stoppad för försäljning.
Hur resonerar M.nu ang att man ev vill returnerar/reklamera varan?
Kan man få pengar tillbaka, eller byta mot annan produkt?
Nu har jag kvitto o garanti men hur är det för alla andra som haft dom ett tag.
MVH Johan

Re: Fibaro Wallplug?

Inlägg av lindehoff »

Jag hade precis tänkt ställa samma fråga.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Info från elsäkerhetsverket:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Prod ... med-glapp/

"Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsumenter."

När det gäller överslag är kravet i standarden att produkten ska klara 2kV, i Wall Pluggen Elsäkerhetsverket låtit testa blev det dock överslag vid 1,7kV.

Fibaro hävdar dock att produkten uppfyller standarderna:
http://www.fibaro.com/files/Fibaro%20Wa ... tement.pdf (Dokumentet är ett svar på en rapport utan konkret avsändare som tidigare har cirkulerat på internet).

När det gäller måttavvikelerserna har Fibaro gett följande kommentar: "In previous batch of product there were minor issues caused by a mistake of our supplier. The problem was solved and no longer exist in the product" Oklart exakt vilka batcher som påverkades av avvikelser i storlek.

Om någon ändå vill reklamera sina eventuella Wall Plugs är det självklart inte något problem. Skicka i sådana fall ett mail till info@m.nu med ordernummer och kontonummer dit man vill ha pengarna utbetalda så löser vi det. Vill man byta till andra prylar är det bara att ange vad man vill ha i stället.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Äsch! Jag som var på väg att köpa ett gäng. Hur blir det framöver, tar de fram en åtgärdad version, ge mig goda råd :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Måttavvikelserna ska vara fixade redan. Wall Pluggen som testats köptes in augusti-september förra året. (och det dröjde nästan ett halvår från att Elsäkerhetsverket fick provningsrapporten tills att de beslutade om försäljningsförbud)

Allt talar för att Fibaro inom kort kommer att släppa en version som ska göra elsäkerhetsverket nöjda.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jge4913
Wannabe

Inlägg av jge4913 »

Jag har noterat, apropå säkerhetsaspekten, att Fibaro-pluggen släpper igenom kraft till mina LED-lampor även i avstängt läge; de slocknar inte helt så länge de är anslutna till en Fibaro Wall Plug. Det är inte mycket ljus men helt klart synbart, även i dagsljus. Det gäller också för samtliga pluggar i min ägo, fyra stycken, vilka samtliga är inköpta i år. Något att oroa sig för?
mozmo
Wannabe

Inlägg av mozmo »

jge4913 skrev:Jag har noterat, apropå säkerhetsaspekten, att Fibaro-pluggen släpper igenom kraft till mina LED-lampor även i avstängt läge; de slocknar inte helt så länge de är anslutna till en Fibaro Wall Plug. Det är inte mycket ljus men helt klart synbart, även i dagsljus. Det gäller också för samtliga pluggar i min ägo, fyra stycken, vilka samtliga är inköpta i år. Något att oroa sig för?

Hej.
Pröva att vända på den (så att fas och nollan byter plats på stiften), jag hade samma fenomen på en nexa när jag hade en LED-lampa inkopplad på den. När jag vände på brytaren i vägguttaget så slocknade lampan som den skulle.

Är det någon som har hört vad som händer med Fibaro wall plug, kommer den att återkomma på svenska marknaden?
jge4913
Wannabe

Inlägg av jge4913 »

Hej.
Pröva att vända på den (så att fas och nollan byter plats på stiften), jag hade samma fenomen på en nexa när jag hade en LED-lampa inkopplad på den. När jag vände på brytaren i vägguttaget så slocknade lampan som den skulle.
Ah. Testar.

Edit: fungerade, tack för tipset!
Skriv svar