Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av Walo »

Såg att du lagt ut Bollnäs kurva, meddelandet jag fick gällde Finnshögst :-)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av elf98 »

Finnshöst ser lite lika ut när det gäller taggar.
finnshogst-1week-786-411-1-0-0-1_5-8-n-0-n.png
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
kjer09
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2014, 19:23
Ort: Sundsvall

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av kjer09 »

Har en Reporter och 2 st 10m kablar. Villan är en enplanskåk och de 2 givarna sitter på norra resp. södra sidan ca 1,90 m över backen. Avstånd fr vägg ca 10 cm. Det enda fladder som möjligen kan ha förekommit pga givarnas placering är ca kl 18 när solen står i väst och kanske kan värma båda givarna under några minuter. Men detta löstes för en månad sedan med en avskärmning av den södra givaren. Vi har vanliga digitala termometrar med sladd för mätning av utetemp på flera ställen runt huset och de visar samma temperaturer som temperatur.nu.

Jag ser att temp har varierat mycket mitt på dagen vissa dagar. Enda förklaringen är ”svinkall” sjöbris som kommer in stötvis från Bottenhavet (5 km bort). En solig dag kan temp svänga flera grader upp/ner. Sjöbrisen brukar nå hit framåt 11-12-tiden. De givare som finns närmare kusten har oftast en stabilare sjöbris och därmed en stabilare och lägre temp än vad jag har. Vissa dagar har vi haft ”aprilväder” med solperioder varvad med regn-/hagelskurar som fått temp att variera ännu mera.
Typiskt vårväder i Sundsvall. Jag kan inte ändra placeringen av sensorerna. En av de två är alltid i skugga.

Med vänlig hälsning
//Kjell E
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av larky »

Sjöbris ställer till det för den automatiska varningen.
zacken542
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 12 dec 2007, 00:34
Ort: Holmsveden

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av zacken542 »

Kan du lägga in i 1sta posten på sida 1 eller skicka med detta i mailet?
Det är så tråkigt att leta efter detta varje gång
Flanker är hur många gånger under perioden som scriptet tyckt att det varit "misstänkt" kurva. första siffran är stigande flank och andra siffran är fallande flank.

Fladder är hur många gånger kurvan har växlat riktning från stigande till sjunkande.
har fått mail och skall kolla var solen är i morgon och återkommer om jag inte ser något fel
Sven Åke
zacken542
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 12 dec 2007, 00:34
Ort: Holmsveden

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av zacken542 »

Jag har kollat och ser att under den tid som finns i mailet så är den inte påverkad av solen!
jag har redan nu den lägsta temperaturen av 3 givare

I dag har jag fått ett nytt mail som ser precis ut som det som kom igår(alltså samma datum)
Debug-information, används för att kunna rätta till parametrarna vid feltolkningar:
Minut: 860 Datum: 2014-05-14 14:20 - 2014-05-14 15:08 Flanker: 4,3 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 2
Minut: 844 Datum: 2014-05-15 14:04 - 2014-05-15 14:38 Flanker: 2,1 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 2
Minut: 846 Datum: 2014-05-16 14:06 - 2014-05-16 14:58 Flanker: 2,2 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 2
Varför får jag samma mail 2 dagar i rad?
station = Holmsveden

Sven Åke
zacken542
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 12 dec 2007, 00:34
Ort: Holmsveden

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av zacken542 »

samma mail för 3 dagen i rad (med samma datum)!

Sven Åke
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av elf98 »

Systemet gör en kontroll för de senaste 7 dagarna. Om det triggar behöver det inte vara på det senaste dygnet.

I ditt fall har det troligvis varit något väderfenomen som gjort att de tre dagarna inte riktigt gillas av scriptet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
pal@dahle.se
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 maj 2014, 09:41
Ort: Sävedalen

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av pal@dahle.se »

Hej,
har också fått mejl om avvikande temperaturer (för Mjölkeröd, Norra Bohuslän). Jag mäter på två motsatta sidor av huset och kallaste temperaturen rapporteras in. Det är allså inte en solspik man ser. Däremot har det nog varit blåsigt senaste dygnen vilket skulle kunna vara orsaken.

Det är svårt att göra något åt detta eftersom jag inte har för avsikt att flytta sensorerna i nuläget. Om ni tycker att mätningarna inte håller tillräcklig kvalitet kan jag i så fall ta bort min loggning hos temperatur.nu. Hör av dig i så fall..

Pål
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av elf98 »

Det är skitsvårt att trimma in det exakt och en viss mängd feltriggningar är svårt att undvika. Det är i slutänden upp till var och en att själv bedöma om det är en "riktig" solspik eller brus som tolkats felaktigt.

Och mailen är generellt inte någon varning för att inte få vara med, utan mer än vädjan att se över mätningarna. I de allra flesta fallen gissar funktionen helt rätt och många mätpunkter har fått avsevärt bättre mätningar sedan mailen började skickas ut.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larserik0
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 apr 2010, 22:27
Ort: Viskafors

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av larserik0 »

Det är inte solspikar som visas, det är regndalar. Det har kommit relativt kraftiga regnskurar de senaste dagarna vilket ger temperaturfall. Sedan kommer solen fram och temp återgår till det normala.
arnelj
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jan 2010, 13:29
Ort: Kungsör

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av arnelj »

Precis - det är regn som ger dessa kraftiga temperatursvängningar. Och skurarna tenderar att komma vid ungefär samma tidpunkt på dagen vilket då ger träff i filtret. Inte mycket att göra år givaren då! Kanske inte så lätt att åtgärda med filtret heller.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av elf98 »

En viss hänsyns tas redan till åt vilket håll temperaturen ändrar sig, men det är inte helt trivialt...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
riro
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 feb 2008, 15:35
Ort: Falun

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av riro »

Okej, nu är det min tur att gnälla lite...

Jag har 4 givare, en på varje sida av huset och rapporterar lägsta temperaturen som de visar.
Är ytterst tveksam till att det är felaktiga värden som skickas in.


Är bra sugen på att trycka på spam-knappen...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av elf98 »

Något ser inte helt friskt ut med din kurva. Den har mycket kraftiga taggar i princip varje dag. En del kan kanske förklaras av regn, men frågan är om allt kan det?

Spam-knappen är så klart en lösning, men knappast en bra lösning för temperatur.nu.
Bilagor
sundborn-1week-786-411-1-0-0-1_5-8-n-0-n.png
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar