Så min fundering är vad ni tycker, vad använder ni och varför har ni vall som ni gjort? Rubriken kanske är missvissande, jag utgick från min ståndpunkt, kan byta om det behövs.
Jag kan börja och beskriva lite hur jag tänker och varför jag velar. Det jag önskar, eller har som krav (åter igen man måste kompromissa, så jag kanske inte kan få allt), ser ut så här...
- 1-wire
- RFXtrx433
- Z-wave
- Plugwise
- Webb gränssitt
- Aktiv utveckling av programmet
- Bra forum och community, många ånga användare
- Fördelaktig om det är opensource
- Skall kunna byggas ut/hackas/fixas med (vara flexibelt)
DomotiGa
Kör det idag, klara all hårdvara jag vill använda plus en massa mer. Det uppfyller i princip alla mina krav, men... Webbgrässnittet är helt nytt, tyvärr tar det tid innan det blir klart. Sen tar det lite tid att sätta upp alla triggers/actions för att få det att funka, inte lika snyggt som Domoticz tex. Ett annat minus är forumet, tyvärr är det för liten aktivitet där. Programmet utvecklas men det är inte samma aktivitet som Domoticz. Nu ligger DomotiGa före Domoticz, har funnits längre, men det känns i alla fall som det är mer fart på Domoticz. (snurrigt men nästa lika namn

Domoticz
Har precis börjat testa det. Har riktigt snyggt webbaserat gränssnitt, dock stöder det inte alla hårdvaror som jag önskar rakt av. Plugwise funkar inte tex, men det ska gå att lösa med lite script har jag läst. Sen verkar 1-wire stödet vara rätt buggigt. Communityn och forumet är ett stort plus, här är det mycket fart. Sen har även Domoticz ett mycket snyggt gränssnitt med Blocky för att göra events.
Vera Lite
Har inte testat än, men har en hemma

Som sagt jag är villrådig! Jag skulle helst bara vilja kunna plocka russinen från alla systemen, men det funkar ju inte så tyvärr... Jag gillar DomotiGa, men jag är tyvärr tveksam till communityn. Domoticz känns fräscht och ligger nära till hands, frågan är om det är för nytt/ostabilt? Jokern är Veran, men då är det ju inte open source längre..
Vad säger ni andra, vilket system har ni valt och varför?