För 3 - 4 dagar sedan så ringde frugan mig och berättade att larmet gått igång här hemma.
Hon lyckades larma av. Grejen var att det gick igång för att blixten slog ner. Det hade smällt till och det hade blixtrat från en plats frugan inte kunde se.
Det åskade alltså ute. Lite senare ringer hon igen och då har det hänt igen, larmet gick inte igång denna gång men det blixtrade ur telejacket. Hon drog ut allt ömtåligt men dessvärre hade blixten tagit modem, router och printerserver. Jäkligt irriterande.
Idag har jag varit och köpt nytt modem och router. Då börjar det igen. Jag hinner dra ut allt och sitter nere i köket och väntar ut åskan. Det mullrar bara lite och inga blixtar. Plötsligt smäller det till och jag ser hur det slår ut en blixt från knappsatsen på larmet i hallen. Larmet är kopplat direkt till telejacket utan plugg så det kan ju förklara saken. Vad roligt det hade varit om jag lämnat det nya modemet och routern inkopplat.... vi hade kanske inte varit hemma? Billigt och bra.
En enda blixt och den slog ner i ledningarna.
Tre gånger på ett fåtal dagar så har vi fått blixtar ur våra uttag. Är det vanligt eller ska man köpa sig en trisslott kanske?
Hur kan man skydda sig bäst? Åskskydd till ALLT? Är det något att ha? Har precis kopplat ett till modem och all utrusning som sköter nätverket här hemma.
Som ni kan se på temperaturen från Sthlm/Lindholmen så har nätet legat nere från och till.