Sjukt åskväder?

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Niklas
Moderator
Kontakt:

Sjukt åskväder?

Inlägg av Niklas »

Hej!

För 3 - 4 dagar sedan så ringde frugan mig och berättade att larmet gått igång här hemma.
Hon lyckades larma av. Grejen var att det gick igång för att blixten slog ner. Det hade smällt till och det hade blixtrat från en plats frugan inte kunde se.
Det åskade alltså ute. Lite senare ringer hon igen och då har det hänt igen, larmet gick inte igång denna gång men det blixtrade ur telejacket. Hon drog ut allt ömtåligt men dessvärre hade blixten tagit modem, router och printerserver. Jäkligt irriterande.

Idag har jag varit och köpt nytt modem och router. Då börjar det igen. Jag hinner dra ut allt och sitter nere i köket och väntar ut åskan. Det mullrar bara lite och inga blixtar. Plötsligt smäller det till och jag ser hur det slår ut en blixt från knappsatsen på larmet i hallen. Larmet är kopplat direkt till telejacket utan plugg så det kan ju förklara saken. Vad roligt det hade varit om jag lämnat det nya modemet och routern inkopplat.... vi hade kanske inte varit hemma? Billigt och bra.
En enda blixt och den slog ner i ledningarna.

Tre gånger på ett fåtal dagar så har vi fått blixtar ur våra uttag. Är det vanligt eller ska man köpa sig en trisslott kanske?

Hur kan man skydda sig bäst? Åskskydd till ALLT? Är det något att ha? Har precis kopplat ett till modem och all utrusning som sköter nätverket här hemma.

Som ni kan se på temperaturen från Sthlm/Lindholmen så har nätet legat nere från och till. :) Stänger av allt vid åska nu. Förr var jag inte lika noga med det.
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Re: Sjukt åskväder?

Inlägg av bruka »

Jag hade liknande problem förr, det var 1,5 km luftledning på telefon linan till byn där jag bor och jag fick saker förstörda varje sommar.
Dator, flera analoga modem, telefoner och telefonsvarare.
Byggde ett åskkydd jag hittade ritningar på nätet till. Sedan klarade sig telefonerna iaf. Annat försökte jag dra ur men åskskyddet blev förstört varje gång men jag hade byggt flera. En gång såg jag på när blixten gick i åskskyddet.
Nu har Telia grävt ner kabeln då de var tvungen att dra ny pga att den var lagad så ofta efter blixtnedslag.
Jag räknade till fem skarvar mellan två stolpar på ett ställe :)
Så de senaste fem åren har jag bara haft ett nedslag genom elmatningen, då blev ett nätverkskort och två ethernet portar på adsl/routern trasiga.

Men har läst att man ska försöka placera åskskydden utanför huset då de annars "drar" in blixten i huset.
Direktträffar går det nog inte skydda sig emot.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Jag tror vi har ca 7 kilometer luftledning så det kanske förklarar saken men det är duktigt att träffa samma kabel tre gånger. Något stämmer inte. ;)
Idag åskade det igen men inga blixtar... drog dock ut allt för att vara på den säkra sidan. Har något åskskydd på vinden som är kopplat till elcentralen (jord?). Själva skyddet är dock till teleledningen. När Relacom var här och fixade pga vår ostabila lina så kopplade vi ur åskskyddet. Eftersom att jag jobbat med tele och bredbandsinstallationer så sa teknikern till mig att jag kunde koppla in åskskyddet och kolla stabiliteten men det har inte blivit av. Kanske är bäst att koppla in det igen? Det är något urladdningsrör och grejer på "vinden".

Har hittat fler döda saker.
Modemet, routern, printerservern och IP-telefoniboxen är döda. Eller alltså, grejerna startar och lyser glatt men ethernetportarna på enheterna är döda. :(
Printerservern är riktigt gammal för att skrivaren kräver LPT så då gäller det att hitta en sån också.

Alla datorer klarade sig dock och det är jag mycket glad över förstås.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

7 km, då har blixten en lång sträcka på sig att slå ner.
Hos mig var luftledningen högsta punkterna på hela sträckan då den gick över platt åkermark.

Jag hade också gasurladdningsrör plus zener-dioder i mitt hembyggda.
Just nu har jag ett köpt åskskydd som sitter i både ett jordat uttag och teleuttaget med en kabel mellan.
Har inte sett att det blir skillnad i vare sig stabilitet eller hastighet med det inkopplat.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

bruka skrev:7 km, då har blixten en lång sträcka på sig att slå ner.
Hos mig var luftledningen högsta punkterna på hela sträckan då den gick över platt åkermark.

Jag hade också gasurladdningsrör plus zener-dioder i mitt hembyggda.
Just nu har jag ett köpt åskskydd som sitter i både ett jordat uttag och teleuttaget med en kabel mellan.
Har inte sett att det blir skillnad i vare sig stabilitet eller hastighet med det inkopplat.
Okey. Ska ta mig upp på vinden och koppla in det igen. Det är dock ett litet hål i taket på toaletten som man måste klättra upp igenom. Väldigt osmidigt.
Jag har också ett sånt åskskydd. Det sitter i telejacket med en sladd till uttaget som sitter i el-uttaget. Antar att man förlorar funktionen om uttaget inte är jordat?
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jo det måste nog vara ett jordat uttag för att det ska fungera som det ska.
Det lät besvärligt ut att ta sig upp på vinden för dig.
Har det åskskyddet suttit i huset länge, kanske varit problem med åskan förr?

De här billiga åskskydden som du och jag har (väggutagsmodellen) slits hårt vid åsknedslag,
särskilt om de innehåller varistorer och inte gasurladdningsrör och ska helst bytas om de varit med om en smäll.

Nu är det här inget som jag är nån expert på utan har sökt på nätet efter info och pratat med en kunnig elektronikkonstruktör
då jag hade mycket problem med åska förr.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

bruka skrev:Jo det måste nog vara ett jordat uttag för att det ska fungera som det ska.

De här billiga åskskydden som du och jag har (väggutagsmodellen) slits hårt vid åsknedslag,
särskilt om de innehåller varistorer och inte gasurladdningsrör och ska helst bytas om de varit med om en smäll.

Nu är det här inget som jag är nån expert på utan har sökt på nätet efter info och pratat med en kunnig elektronikkonstruktör
Det ser ut att ha suttit där en längre tid ja. Vid el-centralen sitter en liten kopplingslåda med en sladd som går in i centralen. Där står det "ÅSKSKYDD TELE" på den.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

bruka skrev:Jo det måste nog vara ett jordat uttag för att det ska fungera som det ska.

Det ser ut att ha suttit där en längre tid ja. Vid el-centralen sitter en liten kopplingslåda med en sladd som går in i centralen. Där står det "ÅSKSKYDD TELE" på den.
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Niklas skrev:
Hur kan man skydda sig bäst? Åskskydd till ALLT? Är det något att ha? Har precis kopplat ett till modem och all utrusning som sköter nätverket här hemma.
Läs på Ken's hemsida:
http://tekniken.se/dsl/doc/lightn02.html
http://tekniken.se/dsl/doc/lightnse.html

Själv kör jag med 3G i stället för en fast telefon till min station i sommarstugan.
Alla dator grejer sitter på en UPS i ett jordat uttag, nu har jag klarat mig i 2 år - peppar peppar!
Före det så fick jag nerslag i princip varje år...

// Tony
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Bra länkar, väldigt lika de jag byggde. Jag hade även transientskyddsdioder.
zingo

Inlägg av zingo »

En annan möjlighet är att skaffa en UPS. Det finns av olika fabrikat men själv har jag ett par Belkin 12O0 VA och dom kan skydda inte bara för transienter och underspänning (eller helt avbrott) via elnätet utan kan även skydda telefonlinan och nätverket. Den bör då sättas rätt nära där telesladden kommer in i huset...
Dom har funkat hittills och dessutom får man en försäkring när man köper den. Man får rätt bra ersättning från Belkin om nåt pajar och det varit anslutet via UPS-mojjen. Dessutom kan man få data-recovery om nån hårddisk pajar :)

Dessutom har jag sen många år hembyggda skydd på telelinorna och har inte nån gång hittills fått nåt förstört (peppar, peppar...)

/c
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

zingo skrev:En annan möjlighet är att skaffa en UPS. Det finns av olika fabrikat men själv har jag ett par Belkin 12O0 VA och dom kan skydda inte bara för transienter och underspänning (eller helt avbrott) via elnätet utan kan även skydda telefonlinan och nätverket. Den bör då sättas rätt nära där telesladden kommer in i huset...
Dom har funkat hittills och dessutom får man en försäkring när man köper den. Man får rätt bra ersättning från Belkin om nåt pajar och det varit anslutet via UPS-mojjen. Dessutom kan man få data-recovery om nån hårddisk pajar :)

Dessutom har jag sen många år hembyggda skydd på telelinorna och har inte nån gång hittills fått nåt förstört (peppar, peppar...)

/c
Jag har tre "Trust"-upser hemma men de är inte inkopplade. ;)
De ska ha något skydd. Man kan koppla in telefonledningen i dem.
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Niklas skrev: Jag har tre "Trust"-upser hemma men de är inte inkopplade. ;)
Kom ihåg bara att UPS:n skall sitta i ett jordat vägguttag annars fungerar inte överspänning/transientskyddet som de skall..

// Tony
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Walo skrev:
Niklas skrev: Jag har tre "Trust"-upser hemma men de är inte inkopplade. ;)
Kom ihåg bara att UPS:n skall sitta i ett jordat vägguttag annars fungerar inte överspänning/transientskyddet som de skall..

// Tony
Jo, jag förstår det. Problemet är att jordade uttag inte existerar här förutom i köket och badrummet. :)
zingo

Inlägg av zingo »

Niklas skrev: Jo, jag förstår det. Problemet är att jordade uttag inte existerar här förutom i köket och badrummet. :)
Aha, då återstår väl att fundera på om du ska ställa maskinen(-erna) i köket eller på muggen :D

Du kanske kan få en elektriker att dra runt lite fler jordade uttag till dig? Det mesta av elektronik funkar bättre o mer stabilt om det är jordade uttag, speciellt om det är hopkopplat med varandra eftersom allt då har samma referens till jord. Om allt är ojordat så flyter ju potentialerna i förhållande till varandra och det kan bli trista effekter om man kopplar ihop t.ex skrivare eller andra saker med varandra och dom står en bit från varandra och kanske matas från olika eluttag.

/c
Låst