Jag har beställt en ny el-mätare idag. En kamstrup. Den kan visa förbrukning "just nu" och då kan jag ju se om min loggning stämmer ganska snabbt. Skall bara beställa räknaren nu. Mätaren har S0-utgång och skickar 1000 pulser per kWh. Kommer byta den gamla mätaren helt för hela huset. Det är en "analog" grej med skiva. Det bästa är väl att inget elbolag har med mätaren att göra utan det är gårdsmätaren som de är intresserade av så jag kan göra vad jag vill.
Edit:
Mätaren är bytt och det fungerar riktigt bra. Mätaren visar förbrukning "Just nu" genom en knapptryckning och det är guld förstås. Hade bara rullat 1800 kWh totalt.
Senast redigerad av Niklas den 16 apr 2008, 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Har nu i en timmes tid försökt ställa in min reflexmätare utan att lyckas, skall nog försöka minska det gröna ljuset lite för det verkar sprida sig ganska mycket.
Det kan stämma, min mätare av annat märke hade heller ingen s0, så nu stitter jag och försöker löda...
Men Erik säljer en mojäng som löser detta om man inte vill/kan själv.
Jag har för mig att Just logitemp inte funkar med 2 kanaler... men i ProsessIT, där funkar det, hoppas jag . Jag håller på att försöka få i gång det. måste löda lite till först.
Näe, den kompenserar inte för bakgrundsljuset. Jag byggde ett par prototyper där jag filtrerade bort bakgrundsljuset men det var svårt att trimma in det helt perfekt.
De detektorer som säljs på temperatur.nu är identiska med Techtrades produkter. Jag gav min egen lösning med filtrering av bakgrundsljus och kör på Techtrades lösningar i stället.