Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok...

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mwd123
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 02 dec 2008, 22:24
Ort: Skogen

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av mwd123 »

Jag har kollat mina både idag och igår, och de har varit uppdaterade då, så jag verkar inte ha några större bekymmer, inte om man ser till mina grafer heller.

Mvh
Now using Tellstick NET + NEXA & PLUGWISE
http://homeauto.does-it.net powered by gadgets from m.nu
mr.f
Wannabe
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 sep 2012, 23:27
Ort: Borås

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av mr.f »

mwd123 skrev:Jag har kollat mina både idag och igår, och de har varit uppdaterade då, så jag verkar inte ha några större bekymmer, inte om man ser till mina grafer heller.

Mvh
Dina kurvor ser ju bra ut, och med en Jenkinsbird och två THGN228N från vad jag kan se på din hemsida. Precis samma sensorer som jag har men så olika resultat. Bara Jenkinsbird fungerar som den ska hemma hos mig.

Blir inte klok på detta :(
Jonas Nimander
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 sep 2012, 14:53
Ort: Käglinge

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av Jonas Nimander »

Jag har samma problem med "flatline".

Jag har precis satt upp en Oregon THGN132N tillsammans med Tellstick Net (v4). http://www.temperatur.nu/kaglinge.html

Givaren sitter ute, max 5 m från Tellstick.
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av Dale »

Har samma problem jag med. Två Oregon, en Viking (Jenkisbird) och en UPM. Oregon blinkar regelbundet men signalen når inte fram den halvmeter som behövs till Telldus Net lådan medans dom två billiga räcker flera metrar. Se http://www.temperatur.nu/forum/felanmal ... t2608.html
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
mwd123
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 02 dec 2008, 22:24
Ort: Skogen

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av mwd123 »

Ni kan ju alltid prova med att ha de längre ifrån. ska räcka upp till 100m så de kanske blir för nära. mina 2 sitter iofs inom 3-4 meter båda 2, men det kan vara värt att prova.
Now using Tellstick NET + NEXA & PLUGWISE
http://homeauto.does-it.net powered by gadgets from m.nu
mr.f
Wannabe
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 sep 2012, 23:27
Ort: Borås

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av mr.f »

Har mejlet lite med Telldus support. Fick Net:en utbytt för några dagar sedan. Problemen är inte borta, men det verkar fungera bättre med den nya faktiskt.

Idag fick jag också följande meddelande från Telldus: "Vi har precis börjat att gå igenom mottagningsprotokollet för Oregon på nytt. Vi har sett att en del mottagna signaler inte blir korrekt tolkade och därmed kasseras. Vi hoppas innerligt att kunna förbättra mottagningskoden så att den klarar även dessa värden."
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av Dale »

Har upptäckt att vissa lågenergilampor stör. Lånade hem en specrtumanalysator från en radioamatör och det var en hel del spikar runt 434 MHz. Dessa minskade när vi slog av lyset. Kul? NOT! :-/
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av jonas_j »

Mkt gammal tråd men jag är ny med att logga via tellstick.net och rapportera till temperatur.nu. Det fungerar mkt dåligt. Är uppfattningen att det ska fungera med nuvarande firmwares? Har senaste betan vill jag minnas. Version 16. Den uppdaterar grannars givare oftare än mina egna...
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av Dale »

Om den uppdaterar grannens givare oftare kan det ju vara dina givare som är instabila. Sen skickar ju givarna olika intervall beroende på tillverkare och modell.
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av jonas_j »

Har två RAR801 Capidi varav en uppdateras regelbundet. Har provat att byta batteri. Den uppdatera fint till innedisplayen men inte till Tellstick. Fast ibland fungerar det felfritt ett dygn...
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av jonas_j »

Problem igen. Den ena (som är utetemp till temperatur.nu) strular för mig
Den uppdatera fint till innedisplayen som sitter 2 meter närmare än tellstick.net-dosan
Den uppdaterar till Telldus Live! webgränssnittet
Den uppdaterar inte till Telldus Live! mobilapp. (IOS7)
Den uppdaterar inte till temperatur.nu mer än sporradiskt
gör jag något fel?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av flyvert »

jonas_j skrev:Problem igen. Den ena (som är utetemp till temperatur.nu) strular för mig
Den uppdatera fint till innedisplayen som sitter 2 meter närmare än tellstick.net-dosan
Den uppdaterar till Telldus Live! webgränssnittet
Den uppdaterar inte till Telldus Live! mobilapp. (IOS7)
Den uppdaterar inte till temperatur.nu mer än sporradiskt
gör jag något fel?
Jag är definitivt inte nöjd med Tellstick Net + Oregon - "sporadisk uppdatering" är vad dom är bra på.
Hade även problem med Clas Ohlsons 99 SEK givare. Trots 3m fri sikt inomhus plockade Tellstick Net INTE upp signalerna.
Röd=Tellstick. Övriga=1wire
Röd=Tellstick. Övriga=1wire
Inte helt rättvist att jämföra Tellstick Net med 1-wire givare, men jag har på hemsidan tvingats implementera kontroller och indikering ifall Tellstick värden är äldre än en viss tid. Började med 5 minuter men lessnade och ökade toleransen till 1 timma innan varning indikeras.

Mina gamla Oregon-stationer tar stabilt emot samtliga givares signaler, men Tellstick Net gör det inte.

Har provat med firmware v.4 (som den levererades med) och betorna v12 o 16 men det blir ingen skillnad.

Ser nu visserligen att v17 är ute sedan den 3 april o verkar vara officiell.
http://download.telldus.com/TellStick/S ... /firmware/

Skall uppdatera min ikväll o se vad som händer.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av jonas_j »

Tre olika nya batterier testade nu och otaliga resets för att prova olika kanaler. Ger nog upp nu. Får se om ngn stabilare trådlös lösning finns utan att lägga högvis med pengar
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av larky »

Nu blir det rekommendation av annan tillverkares produkter igen, men kanske ett kort från foogadgets (googla) tillsammans med din tellstick?
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av jonas_j »

Jag kör tellstick v17 glömde jag säga och nu ikväll flyttade jag givaren två meter närmare tellsticken. Tycks fungera. Just ikväll iaf. Dock ingen permanent lösning för denna placering är på husvägg och det blir fel temp där på förmiddagarna. "fågelvägen" är det ca 3 meter från tellsticken till givare med en yttervägg och två gipsinneväggar mellan. Märkligt att det fungerat felfritt i flera månader och nu sätter igång att strula
Skriv svar