Vanilj-glas? (som tett litet shotsglas typ?)
Satt faktiskt och tittade lite på den fetaste Davis VP2 men med ett pris på 15000 riksdaler så lägger man ned tankarna ganska fort. Men rätt lockande att kunna ha allt på en enhet inklusive sol/uv-strålning. En sak jag dock undrat över är om själva Davis-enhetens datalogger/display är den som har någon form av intelligens eller om man gör bättre i att köpa en billig station och låta siter som weatherunderground tolka datat och rita snygga tabeller/grafer samt ställa ut prognoser. Efter vad jag läst så är tydligen Davis-prognoserna ganska bra i jämförelse med tex en Oregon WMR200/300/88. Men som sagt man undrar ju om de lever på lika villkor om de kör mot wunderground, då oregon tydligen inte alls har speciellt dåliga mätvärlden utan det som inte är så bra är hur den räknar på datat.
Jag har hyfsat nogranna temperaturer med två tempgivare/hygro i olika vädersträck och tillhörande Stevenson på båda så det jag egentligen behöver är vind/vindriktning/uv/solstrålning/regn. (dvs det mesta)
Tittade lite på de där hobby-boards som du paratade om och även på sensorer tillhörande 1-wire/arduino på siten mysensors. Är man lite händig och ser det som en hobby (vilket jag gör) så kan man säkert bygga ihop en riktigt bra station. Det som känns svårt är att lyckas få den trådlös och självdrivande på sol/batteri.