Svårt att hitta komplett station på 433mhz

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Att det skall vara sås svårt det trodde jag inte. Ser ur som många går på 868 eller 866mhz. Det är få som går på 433 och de som gör det är typ temp/hygro och ingen vind/vindriktning samt regnsensor. Någon som har ide om vad man skall köpa för att köra med en rfxcom?
rune
Tar hemautomation på allvar

Re: Svårt att hitta komplett station på 433mhz

Inlägg av rune »

Oregon Scientific kör väl 433?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Denna går på 433Mhz, men den kommer enligt RFXCom själva inte att stödjas av dem. Synd, för den kändes hyfsad för det lågra priset.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ion-p48025
rune skrev:Oregon Scientific kör väl 433?
Ja, de har väl båda varianterna? Har för mig att denna fungerar med RFXtrx: https://www.m.nu/wmr88-vaderstation-med ... p-436.html
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Fan köpte,precis en sån på kjell, men som du säger den funkar inte. Det dyns dock en massa arc-paket från den i rfxcom så det borde vara ganska enkelt löst för rfxcom.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Det tyckte jag också, men de sa nej :(
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Japp tyvärr. Får kika på annat håll då, för davis och andra är för dyra tycker jag. De är bra men jag är inte metereolog och inga funderingar på att bli heller utan det viktigaste för mig är temperaturen jag lämnar till temp.nu. Övriga väderparametrar är bara grädde på moset. Så min ide är nog att köpa en billig och fortsätta köra temp via mina stevenson screens i två väderstreck på olika protokoll. Om jag vill ha hyfsat nogran temp på en billig station går de säkert modda lite med ett solskydd och någon fläkt.

Så någon form av billig 433mhz då z-wave inte ens finns. Tittade lite på någon lacrosse och även någon fine offset men det är svårt att se om det är 433 ibland. Finns en hyffsat bra i usa vid namn acurite som ser optimal ut för 140 $
Men måste kolla första om rfxcom tar den kodningen.....
http://www.acurite.com
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Nehe, den var inte supportad med rfxcom så nu lutar det år snålvarianten wmr-88 pro och en uvn800
rune

Inlägg av rune »

xayide skrev:Nehe, den var inte supportad med rfxcom så nu lutar det år snålvarianten wmr-88 pro och en uvn800
Kan inte rekommendera UVN800. Har haft två stycks, och ingen av dom var bra på att mäta UV. Den är utrolig ukänslig och har aldrig gett mig realistiske värden :(
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Ok, hmms det var synd den hade ju vart lite grädde på moset. Finns det alternativ över 433Mhz?
rune

Inlägg av rune »

Vet faktisk inte. Är du ute efter att mäta UV- eller ljus-nivå?
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Helst båda två men UV främst då jag vill ha tillgång till w/m2 solinstrålning. Läste lite på nätet om just uvn800 det är väldigt få som fått den att funka mer än 1 år. De flesta pajjar inom ett år och dessutom funkar den tydligen sådär. Tur du varnade mig, tack!
rune

Inlägg av rune »

Jag köpte en hobby-boards solar radiation mätare som jag vet fler har fått till att funka vid att sätta sensoren i ett vanilj-glas med en ping-pong ball över (låter konstigt, men det funkar). Dom kör Weather Display.
UV sensor har jag inte tittat på än.
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Vanilj-glas? (som tett litet shotsglas typ?)

Satt faktiskt och tittade lite på den fetaste Davis VP2 men med ett pris på 15000 riksdaler så lägger man ned tankarna ganska fort. Men rätt lockande att kunna ha allt på en enhet inklusive sol/uv-strålning. En sak jag dock undrat över är om själva Davis-enhetens datalogger/display är den som har någon form av intelligens eller om man gör bättre i att köpa en billig station och låta siter som weatherunderground tolka datat och rita snygga tabeller/grafer samt ställa ut prognoser. Efter vad jag läst så är tydligen Davis-prognoserna ganska bra i jämförelse med tex en Oregon WMR200/300/88. Men som sagt man undrar ju om de lever på lika villkor om de kör mot wunderground, då oregon tydligen inte alls har speciellt dåliga mätvärlden utan det som inte är så bra är hur den räknar på datat.

Jag har hyfsat nogranna temperaturer med två tempgivare/hygro i olika vädersträck och tillhörande Stevenson på båda så det jag egentligen behöver är vind/vindriktning/uv/solstrålning/regn. (dvs det mesta) ;)

Tittade lite på de där hobby-boards som du paratade om och även på sensorer tillhörande 1-wire/arduino på siten mysensors. Är man lite händig och ser det som en hobby (vilket jag gör) så kan man säkert bygga ihop en riktigt bra station. Det som känns svårt är att lyckas få den trådlös och självdrivande på sol/batteri.
rune

Inlägg av rune »

Davis och Oregon går inte att jämnföra. Oregon är en VW, Davis är BMW.
Har dock kört med min Oregon sen 2009, endaste utmaning har varit regnmäteren som byts på garanti, och huvedstationen (WMR100) som förlorer USB forbindelsen til datoren som kör Meteohub varje 3-4 månad. Det går dock att kör RFXcom på Meteohub istället, men då förlorer jag mätningen av lufttryck (görs av WMR100).

Det hela beror på ambitioner (och pengar självklart :D) och syftet med väderstationen :)
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Sitter fortfarande och funderar. Vill ju gärna ha solinstrålning och uv då jag funderar över solcellsanläggning så småningom. Så vitt jag kan se är det bara davis i den "lägre" prisklassen som har detta och då tillförlitligt i jämförelse med oregon. Men. Det bär emot att hosta upp 15 lopper som. En liten hobbygrej :) jaja vi får se vart det slutar.
Skriv svar