Långt avstånd till brytare/sensor - rpi/domoticz/z-wave

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
shd

Långt avstånd till brytare/sensor - rpi/domoticz/z-wave

Inlägg av shd »

Hej,

Jag håller på att skissa på en lösning för att mäta/styra en z-wave strömbrytare i ett pumphus. Problemet är att pumphuset står 150m ifrån min styrenhet som jag redan införskaffat (en raspberry pi med z-wave kort och domoticz). Vid pumphuset så finns det möjlighet till nätverk (ethernet och wlan) som sitter på samma nätverkssegment som min nyss nämnda styrenhet.
Vad är lämpligaste lösningen för att kunna kommunicera med en strömbrytare i pumphuset? Önskemålet är att kunna slå av och på strömbrytaren samt mäta strömförbrukningen.

Tack på förhand.
/Stefan

P.S Jag är helt ny på forumet och också helt ny inom området z-wave. D.S
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Långt avstånd till brytare/sensor - rpi/domoticz/z-wave

Inlägg av elf98 »

150 - meter då är det för långt för Z-Wave. Om du har nätverk är det absolut enklast att sätta ett slavsystem som du ansluter till nätverket. Om det endast är en brytare som ska styras kanske det är overkill att köra Z-Wave, men det är ju kul att pilla med teknik...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
shd

Inlägg av shd »

Ok - tack för svaret.
Min förhoppning var ju att få styrningen samlad i domoticz och inte behöva ha olika lösningar för pumphuset och resten av fastigheten. Vi får se vad jag hittar på för något. Hittar jag en bra lösning så återkopplar jag i tråden.
LEBY
Wannabe

Inlägg av LEBY »

Det blir ju väldigt dyrt men... du kan sätta en Fibaro HCL i pumphuset och använda Fibaro länken i Domoticz (använder lan ) :D
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Jag vet nu inte hur möjligheten ser ut mellan huset och pumphuset och om miljön medger.

Men det finns ju ett billigare sätt, och det är att ha Rpi som du har tänkt i huset. Sen har du en Rpi med pumphuset med wlan alt nätverkskabel till huset. För i domoticz han man ha en till Master och en Slave. Så Master är i huset där du får upp allt från din Slave i pumphuset.
Detta kan vara ett alternativ att tänka på.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Skriv svar