UPiS Basic och Razberry tillsammans ?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
grelle
Gillar hemautomation

UPiS Basic och Razberry tillsammans ?

Inlägg av grelle »

Jag har efter något strömavbrott och korrupta databaser bestämt mig för att säkra min RaspberryPi/Domoticz. Tänkte köpa en https://www.m.nu/upis-basic-uninterrupt ... -1430.html och min fråga är då, är det någon som har något svar eller erfarenhet kring att använda denna UPS tillsammans med Razberry modulen ?
larky
Moderator
Kontakt:

Re: UPiS Basic och Razberry tillsammans ?

Inlägg av larky »

Varför inte något enklare på den vanliga spänningsmatningen?
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Jadu, fastnade väl mest för priset, smidigheten och möjligheten att få Pi'n att stängas ner korrekt när väl strömmen tar slut...det går säkert med en vanlig UPS också men det här kändes mer kittat. Fortfarande ingen som kan svara på detta ?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

grelle skrev:Jadu, fastnade väl mest för priset, smidigheten och möjligheten att få Pi'n att stängas ner korrekt när väl strömmen tar slut...det går säkert med en vanlig UPS också men det här kändes mer kittat. Fortfarande ingen som kan svara på detta ?
Beställde precis en i samma syfte!
Återkommer om nån vecka med detaljer!

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
flyvert

Inlägg av flyvert »

flyvert skrev: Återkommer om nån vecka med detaljer!
Fick en UPiS Advanced levererad igår, men jag har inte löst hur jag skall göra med anslutningen till mitt 1-wire nät.

Tror inte den inbyggda 1-wire funktionen i UPiS stöds av OWFS vilket jag kör idag (inte superenkelt att förstå UPiS manualen). Skulle föreslå att m.nu/Erik adderar lite info om UPiS 1wire-funktion och hur man bäst "bygger vidare" ifall man vill ha ytterligare enheter stackade med UPiS.

Återstår då att även få plats med den befintliga I2C 1wire modulen jag kör på idag, men den version av UPiS som m.nu har kan tyvärr inte stackas då kretskortet saknar pinnar för vidare stackning. Enligt info jag funnit kan det finnas andra varianter på UPiS som stöder stackning.

UPiS lådan består av ytterst bräcklig plast och jag lyckades naturligtvis bryta av låspinnen på ena sidan under det att jag modellerade med den. :cry:

Några RPi-kylflänsar får heller inte plats... så jag måste tyvärr "banta bort" dem när man monterar ihop RPi+UPiS... :(

Har en teori om att ansluta 1-wire busmastern med en bit bandkabel - tyvärr måste man då löda i UPiS-kortet; kanske även i 1wire-mastern ifall man inte löder på en stiftlist.

Återstår att få allt i en låda - oklart om det blir nån "custom" eller ifall man sätter bågfilen i den befintliga (som jag redan skadat...)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Efter närmare eftertanke är ju RaZberryn rs232 och inte i2C som jag tänkte.

Då går det inte att köra dem båda samtidigt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Inlägg av flyvert »

grelle skrev:Ä är det någon som har något svar eller erfarenhet kring att använda denna UPS tillsammans med Razberry modulen ?
Jadu grelle, det tog lite längre tid än beräknat - men nu har jag dockat min UPiS, en RPi och en 1-wirebusmaster (som jag fick löda dit en stiftlist för o dessutom såga upp locket för att få plats med)
UPiS Advanced + RPi mod B + 1wire-master
UPiS Advanced + RPi mod B + 1wire-master
Jag har precis kommit igång med UPis och det har inte varit superlätt - det är inget man bör ge sig in i utan att ha lite kunskaper i datorer, seriekommunikation, etc.

Tog ett tag att förstå hur jumparna skall sitta för att man skall kunna logga in med minicom toolet (fig 37 i manualen är rätt, inget annat).
Det första jag upptäckte var att den oscillerade mellan USB och batterimatning - skumt.

Bestämde mig för att ladda in senaste beta (1.096) och det var lättare sagt än gjort, men till slut lyckades jag med pythonskriptet "inifrån" (det går att göra det med extern seriesladd o dator, men det kräver ju en burk till o dessutom en med serieport...). Bootloadern verkar inte helt bugfri o det krävdes flera försök o reboot innan "det tog skruv". Se till att förstå hur du skall försätta den i bootloader mode mha reset + shutdownknapparna innan du börjar att försöka ladda...

Nåväl; så här ser statusbilden ut när man kollar av den (notera att jag uppdaterar RTC klockan längst ned):

Kod: Markera allt

@status
----------------------
www.pimodules.com
UPiS Advanced
Firmware Version:1.096 Beta Version
Hardware Release:VCO2
----------------------

UPiS Status

Powering Source:USB

UPiS RTC Date:2014:09:27

UPiS RTC Time:22:50:52

Average Powering Values
----------------------

RPi Voltage:04.47 V
EPR Voltage:00.00 V
USB Voltage:04.55 V
BAT Voltage:04.22 V
UPiS Current:0560 mA
----------------------

Battery Charger ON
Low Power Restart Time (LPRSTA) is 5 seconds

Raspberry Pi timed shutdown is inactive
Raspberry Pi timed start-up is inactive
File Safe Power Cut-Off Time is: 30 Seconds
File Safe Shut Down type is: RPi NOT Powered while sleep
File Safe Unconditional Shutdown when Power loose Timer is OFF, UPiS will work d
Real Time Clock Correction Factor value is: 0x00

Analog Sensor Temperature:43 C 0109 F

UPiS RTC has been updated from the RPi
UPiS RTC Time:23:02:33
[/color]

Tycker att USB spänningen ser låg ut - skall ta hem en kalibrerad multimeter till veckan o se vad det "äkta" värdet är.
Kan det vara som så att 4.55 volt är för lite o att det ledde till oscilleringen mellan batteri o USB matning (som visserligen upphörde när jag uppdaterat firmware?).

Antar att jag kommer att lära mig en del under den kommande tiden.

Blev lite oroad av att befintlig firmware inte verkar tillåta längre batteridrift än c:a 4 minuter: http://www.forum.pimodules.com/search.p ... sf=msgonly

På forumet verkar PiModules lova högt o lågt att komma ut med ny firmware "om några dagar" sedan början av 2014, men ingen officiell utgåva utöver 1.0 verkar finnas för download. Jag drog hem 1.096 som är en beta då jag tyckte att oscilleringen USB->BAT->USB->BAT såg oroväckande ut...

Har jag riktigt otur kommer B+ modellen att få egen firmware som inte är kompatibel med B modellen som jag har... :(

Frågor?
/f
flyvert

Inlägg av flyvert »

Hej

Hittade lite kul prylar på http://www.forum.pimodules.com, t.ex. PICO toolet som gör att man lätt kommer åt sin UPiS direkt på kommandoraden istället för att behöva köra seriegränssnittet.

pi@rpi5 ~/UPiS/PICO $ upis
Usage: upis [OPTION]
Return information from the Raspberry Pi UPiS Power Supply

-p Return an integer representing the current UPiS power source
-P Return a string with a description of the current UPiS power source
-c Return the UPiS temperature in centigrade
-f Return the UPiS temperature in fahrenheit
-a Return the UPiS+RPi current consumption in mA
-b Return the UPiS battery voltage in V
-r Return the RPi input voltage in V
-u Return the UPiS USB power input voltage in V
-e Return the UPiS external power input voltage in V
-ron Set the UPiS Normally Open Relay ON (Contacts Open)
-roff Set the UPIS Normally Open Relay OFF (Contact Closed)
-rstat Return the current state of the relay (1=ON, 0=OFF)
-fw Return the current firmware revision of the UPiS
-fssd Initiate File Safe Shutdown Procedure
-ftime Return the power off in file safe sutdown timer
-btime Return the battery mode unconditional file safe shutdown timer
-lptime Return the LRP restart check interval timer
-iomode Return the io pin mode

pi@rpi5 ~/UPiS/PICO $ upis -c
41C

pi@rpi5 ~/UPiS/PICO $ upis -a
430mA

pi@rpi5 ~/UPiS/PICO $ upis -u
4.64V

pi@rpi5 ~/UPiS/PICO $ upis -P
UPiS USB Power [USB]

Flott...

Lärde mig att resetknappen även återställer RTC klockan... gjorde en reset o pajen kom upp på 1979... :-)

/f
flyvert

Inlägg av flyvert »

Nu har min UPiS gått några dagar o här är lite kurvor.

Senaste dagarna, timmedelvärden.
Senaste dygnen, timmedelvärden
Senaste dygnen, timmedelvärden
Senaste dygnet, minutvärden.
Underhållsladdning samt byte till 5.25 volt supply
Underhållsladdning samt byte till 5.25 volt supply
Intressanta bitar:

UPiS underhållsladdning kl 0300
Byte till 5.25 volts supply kl 1700

Spiken vid 10-snåret är nog en bug i UPiS/PiCO interfacet... får se om det fortsätter.
Bytet av supply skedde nog precis mellan två mätningar o inget syns på den lila kurvan.

Jag "mätbög"? :D

/f
Skriv svar