L298 med två DC-motorer (på RPi)

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: L298 med två DC-motorer (på RPi)

Inlägg av supportM »

Spännande!
Och vad bra att du hittat motordelar som passar perfekt för båten. Det börjar ta sig! :)

Förresten, installerade du kStats på din blogg? Så du kan se besöksstatistik? Skulle vara intressant att veta hur många som läser den, särskilt som den är länkad på vår hemsida :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
gregoff
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Spännande!
Och vad bra att du hittat motordelar som passar perfekt för båten. Det börjar ta sig! :)

Förresten, installerade du kStats på din blogg? Så du kan se besöksstatistik? Skulle vara intressant att veta hur många som läser den, särskilt som den är länkad på vår hemsida :)
Detta projekt gör jag just för att jag tröttnat på att koda webbsidor och hosta saker, så denna kör jag via Wordpress.com och då kan man inte installera extrapaket utan man får bara det som är standard i wordpress.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Okej, det hade jag ingen aning om :)
Det finns ingen möjlighet att se sådan statistik heller då?
De kanske har något liknande förinstallerat.

För övrigt håller jag på att skriva lite om L298 med RRBv2-biblioteket nu, kommer nog upp på bloggen nästa vecka. Sen ska jag koda något kul och lägga upp :D
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Okej, det hade jag ingen aning om :)
Det finns ingen möjlighet att se sådan statistik heller då?
De kanske har något liknande förinstallerat.

För övrigt håller jag på att skriva lite om L298 med RRBv2-biblioteket nu, kommer nog upp på bloggen nästa vecka. Sen ska jag koda något kul och lägga upp :D
Låter intressant! Skulle vara kul och se om det jag gjort även går bra med ett l298 kort, så man har lite alternativ till framtida projekt.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Gissningsvis funkar det. Nu har ju RRBv2-biblioteket stöd för HC-SR04 och diverse annat krims-krams, men själva motorkontrollen bör fungera likadant bara man ansluter rätt pinnar. Det är ju bara 4 st för att styra, och sen +5V och GND.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Nu har jag lagt upp ett test av L298, verkar inte vara några större problem att använda:
http://blog.m.nu/styra-motorer-med-l298 ... blioteket/

Dessutom har jag påbörjat en inläggsserie där det skall byggas en spionrobot man kan styra över wifi ;)
http://blog.m.nu/mbot-en-wifi-robot-bas ... -pi-del-1/
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Nu har jag lagt upp ett test av L298, verkar inte vara några större problem att använda:
http://blog.m.nu/styra-motorer-med-l298 ... blioteket/

Dessutom har jag påbörjat en inläggsserie där det skall byggas en spionrobot man kan styra över wifi ;)
http://blog.m.nu/mbot-en-wifi-robot-bas ... -pi-del-1/

Mycket intressant läsning!
gregoff

Inlägg av gregoff »

Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Snyggt! Det börjar ta sig :)
gregoff

Inlägg av gregoff »

En rad problem men ska fatta mig kort.

På grund av flera omständigheter måste jag ev hoppa över att använda mig av RaspiRobo-kortet och har därför börjat blicka tillbaka på L298 igen.

Ang L298 så läste jag http://blog.m.nu/styra-motorer-med-l298 ... blioteket/

Frågor: Jag ser i inlägget att ni kör samma bibliotek som egentligen var till för RaspiRobo-kortet. Funkar det verkligen lika bra på L298? Dvs ni lyckades med att köra varierande hastigheter och i båda riktningar?

Anledningen till att jag vill byta är RaspiRobo-kortet inte har stöd för att köra med egen ström till motorerna och egen ström till Raspberryn by default.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Ah, okej!

Jag provade inte så genomgående, kopplade in kontrollern i motorerna och de tycktes gå på rätt sätt (fast snabbare än med RRBv2).
Men testade bara lite snabbt så svårt att säga exakt hur bra eller dåligt det funkade.
Testa, om det inte funkar tillfredsställande kan du få returnera den, eller bara strunta i RRBv2-biblioteket. Blir nog inte så mycket mer kod :)
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Ah, okej!

Jag provade inte så genomgående, kopplade in kontrollern i motorerna och de tycktes gå på rätt sätt (fast snabbare än med RRBv2).
Men testade bara lite snabbt så svårt att säga exakt hur bra eller dåligt det funkade.
Testa, om det inte funkar tillfredsställande kan du få returnera den, eller bara strunta i RRBv2-biblioteket. Blir nog inte så mycket mer kod :)
som du redan sett så har jag redan beställt ;-)

Dock är jag fundersam kring 5V inställningarna... Beskrivningen säger...

"On board 5V voltage regulator that can be used when Motor supply is below 12V. When supply voltage is above 12V the on board voltage regulator must be disconnected and +5V must be supplied on the +5V screw terminal."

Jag kommer att koppla in ett 12V batteri till enheten. Hur ska jag resonera?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Just det, den grejen ja. Det sitter en bygel på kretskortet. När denna var byglad så gick motorerna "bananas" (en gick rätt, en gick hela tiden), jag fick det bara att fungera när den var urkopplad. :)
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Just det, den grejen ja. Det sitter en bygel på kretskortet. När denna var byglad så gick motorerna "bananas" (en gick rätt, en gick hela tiden), jag fick det bara att fungera när den var urkopplad. :)
Haha!

Men frågan är om jag bör koppla in 5V kontakten från L298 till RPi eller inte?

Om jag förstått det hela rätt så ska jag koppla ur bygeln och hoppa över 5V-sladden?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hmmm. Kanske blir problem med signalerna från Pi:n då. Men du kan testa. Jag hade +5V och GND från Pi:n inkopplad i L298:n, och bygeln av.
Skriv svar