Aeon-puckar med HC2?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Blueberry
Wannabe

Aeon-puckar med HC2?

Inlägg av Blueberry »

Genuint genomless på Fibaro nu. Pungat ut dryga 15000 spänn på ett system med HC2 samt flertal Fibarodimmers och några Fibaroreläer. HC2 är småbuggig, men för stunden ändå rätt stabil frånsett döda noder som ett evigt gissel. Det kan jag ändå leva med i väntan på nåt bättre. Men när det kommer till bristande starkströmskomponenter är måttet rågat. Nu hävdar ju Fibaro att ESV har fel, men man har trots gott om tid inte kunnat motbevisa påståendena och i mina öron ringer starka varningsklockor. Fortsätta med befintliga puckar kanske man kan göra ett tag, men att köpa nya Fibarogrejer... Njae... Dels är det ju verkligen skrivet i stjärnorna när man isf skulle släppa nåt bättre och sen vete fan om jag vill gynna företaget nåt mer. Så lutar väl åt nåt annat istället. Qubino kändes intressant ett tag, men med eftertanke mer tveksamt. Ny aktör, känns oprövat. Dålig kompatibilitet med HC2 (blir väl säkert bättre med tiden iofs). Dessutom kan man ju undra om inte risken är än större att man tummat på säkerheten där. Ännu mindre än Fibaros puckar och dessutom har man klämt in bl.a. tempsensor som ju borde göra det än trängre... Därtill styrningen på nollan som definitivt diskvalificerar min gamla kåk ännu utan jordfelsbrytare..

Så då är det väl ffa Aeons puckar som återstår. Skummat igenom div forum utan något säkert svar. Hur upplever ni som har erfarenhet att Aeons insatspuckar funkar och då i särskilt ihop med HC2? I synnerhet intresserad av Micro Switch och Micro Illuminator. Varianterna med energimätning ser jag inte riktigt poängen med när HC2 ändå kan räkna ut effektförbrukning om man ställer in lastens maxeffekt. Enligt m.nu ska de ju funka utan bekymmer, men vill verkligen veta innan jag lägger en krona till på dessa grejer.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Aeon-puckar med HC2?

Inlägg av elf98 »

Generellt lite högre reklamationsfrekvens på Aeons produkter jämfört med Fibaros. Inget anmärkningsvärt dock.

Det är färre supportfrågor på Aeons grejjer jämfört med Fibaros, det beror sannolikt på att Aeons produkter inte har i närheten lika många inställningsmöjligheter som Fibaros.

Goap som gör Qubino-serien uppger att deras produkter har testats av ett tredjeparts-testorgan och då funnits följa gällande standarder. Om elsäkerhetsverket skulle komma fram till en annan slutsats kan vi så klart bara gissa om. Goap verkar dock vara mycket måna om att allt ska vara rätt och riktigt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Blueberry
Wannabe

Re: Aeon-puckar med HC2?

Inlägg av Blueberry »

Bra att veta. Två reklamerade fibaropuckar av femton köpta skulle kanske bli ännu fler med Aeon.. Storleken var en annan anledning att vi valde bort Aeons puckar. Skulle nog gå in, men definitivt på håret. Aeon känns som en påtvingad nödlösning och helt klart som ett steg bakåt jmf det man fått från Fibaros puckar. Qubino är onekligen lockande. Inte bara storleken. Känns som en mer framtidssäker grej med sin LED-styrbara teknik. Får väl ta tag i den planerade installationen av JFB så att det går att installera dom också.
Skriv svar