Domoticz, openZwave, razberry

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Magnus Olsson
Wannabe

Domoticz, openZwave, razberry

Inlägg av Magnus Olsson »

Jag tänkte dela med mig av lite av de erfarenheter jag haft.

Mycket av de problem jag har kan mycket väl vara på grund av problem hos mig eller med domoticz eller nått annat i mitt system så det är inte alls säkert att de jag skriver stämmer för dig och ditt system.

Som sagt jag har en razberry kör domoticz med openzwave som "protokoll". Jag är medveten om att domoticz senare builds verkar ha strulat till zwave en del så vissa av mina problem kan vara pga detta. Mitt hus är rätt litet så alla enheter bör ha range till controllern utan större problem.

Z-Wave Clamp Power Meter - three clamps Second Edition - Aeon Labs
Va ett elände o includa, men när jag väl fick in den så hade den mycket trevliga inställningar. exempelvis så kan man ställa in rätt avancerat vad o hur ofta den ska skicka vissa värden utan att man måste "polla" den från controllern. Detta innebär mindre trafik på zwave vilket är bra.

Motion Sensor v2.6 - Fibaro
Fungerar rätt stabilt, inga större problem att includa, gör det den ska.

Dörr-/​fönstersensor - Vit - Fibaro
Hopplös o includa, helt plötsligt fick jag in den o fråga mig inte varför. Går skapligt när den väl är med i zwave.

Relay Insert 2 * 1.5 KW with Power Meter - Philio Tech
Gick bra att includa, har dock ett problem som jag inte vet om det är själva enheten eller nått i systemet. Den verkar inte tala om att knapp 1 eller knapp 2 är på/av till kontrollern utan är båda brytarna av så är den "off" slår man på nån av dem så är den "on". Det gör den lite strulig att automatisera med men de kan vara nått med domoticz eller razberry oxo.

Wall Switch Dual Paddle (one channel) - TKB Home
Tappas bort av controllern hela tiden, markeras som saknad för den svarar inte. Lite trist att den bara har ett relä så knapp 2 är bara för att styra andra enheter. Vilket väl skulle gå bra om den knappen ny dök upp i domoticz så man kunde programmera nått att hända :) Snyggt med blå lysdioder på knapparna.

On/​Off Socket with power metering - TKB Home
Den första jag installerade har fungerat bra, man kan ställa in hur ofta den ska skicka uppdateringar på förbrukning vilket är bra för att hålla nere trafiken. Jag köpte sen en till som jag inte har lyckats includa hur jag än bär mig åt, vet inte om de är nått med senare versioner av domoticz.

Som sagt det där är mina erfarenheter av dessa enheter, ni kanske har liknande problem eller så har ni löst dem och har lite tips att dela med er.
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Domoticz, openZwave, razberry

Inlägg av larky »

Experimenterar lite vid sidan av med domoticz, och några tankar så här långt är att jag inte riktigt fattat hur man includar z-wave-prylar... det är ett lotteri om man lyckas.
Fick problem med 1-wire också, det fungerade bara ibland efter omstart men en "sleep 5" i domotics.sh löste det.
Magnus Olsson
Wannabe

Inlägg av Magnus Olsson »

Ja det är ett elände o få in nya enheter, lite därför jag drar mig att försöka lägga till dem igen också om man har fasta installationer för man kan få kuta fram o tillbaka en hel dag innan de är med igen.

z-way var betydligt bättre på att hantera enheterna än vad openzwave är men det stöds istället dåligt av domoticz tyvärr :/
Pyttsen

Inlägg av Pyttsen »

Jag håller också på och provar mig fram till vad som är bästa vägen att gå - Z-way eller Openzwave.

Openzwave lockar med tight integration i Domoticz men när det inte funkar hjälper det ju inte.

Just nu kör jag Z-way och scriptar (mest LUA, men även en shell script) det jag vill få till mot Z-ways JSon API. Inte så smidigt man skulle önska men det funkar åtminstone.

Dock har jag en liten fundering, finns det något sätt att på nytt lägga till bortplockade enheter i Domoticz? Jag plockade bort en sensor från RaZberryn (Z-way) eftersom den inte längre uppdaterades men nu får jag inte in den igen?!?!
-Jack-

Inlägg av -Jack- »

hej
skönt att veta att det inte bara är jag som har issues med att inkludera enheter i domoticz.

jag kör en pi med razberry kortet.

det slutade med att jag startade upp Z-way och inkluderade min termostat och switch därigenom.
därefter startade jag om domoticz och då hittade domo enheterna, dock fick man trycka på Heal node på varje enhet i GUI:t för att få dom att gå från unknown till everspring (i mitt ena fall), heal network fungerade inte.

jag provade också med att byta port på domoticz vilket gjorde att jag kunnde köra både z-way och domo samtidigt. tänkte först göra dummy enheter som ropade på z-ways js comand klasser men när jag lyckats inkludera enheterna så kände jag att jag inte behövde det. dock borde det vara ganska enkelt att få till.
LEBY
Wannabe

Inlägg av LEBY »

Har kört Domoticz nu sedan sommaren 2014, funkade bra tills jag uppgraderade 2.2044, efter mycket krånglande så är jag nu tillbaka på 2.2044 och allt funkar.
Efter uppgradering tappade jag sensorer och kunde inte inkludera nya enheter. Men om man inte går ner 2044 så är det inga problem. Jag använder dock Domoticz som sekundär controller, har en HCL som primär där jag inkluderar alla enheter och sen synkar dom till Domoticz. Blir ju en lite annorlunda lösning men annars så är Domoticz en väldigt enkel lösning som fungerar väl. Jag har all styrning i Domoticz, inget i HCLen som väl egentligen var ett fel köp, saknar lua helt vilket gör att man blir väldigt begränsad.
Antar att ni sett inställningen i Domoticz för att dölja tidigare borttagna enheter, om man har den i kryssad så visas inte man exkluderat...
Kanske skulle tillägga att jag har en aeon z-stick 2 som sekundär z-wave controller
Skriv svar