OpenHab

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
rutberg

OpenHab

Inlägg av rutberg »

Hej!

Första inlägget här, och jag hoppas att jag har hittat rätt. Tekniskt sett så har jag ju byggt en controller, och eventuella problem kan ju härledas till såväl Linux, som mjukvaran OpenHab eller hårdvaran Z-wave. Flytta gärna om jag hamnat helt fel!

Jag håller på rätt intensivt med OpenHab och har nyligen inhandlat såväl brytare som USB-dongel för att kunna styra min belysning från min OpenHab installation på en linux server jag har i garderoben. Grunderna fungerar, nu kan jag släcka och tända lampor såväl som styra min Pioneer förstärkare från bussen om jag så vill.

Däremot så har jag stött på rätt många problem, och då OpenHab har en minst sagt begränsad manual kring alla dess funktioner så hade jag hoppats att det fanns fler här som använder OpenHab och kanske har stött på samma problem som mig.

Nu vet jag inte om intresset är stort nog för en egen kategori (vem vet, det kanske finns en jag missat) men jag skulle vilja börja med att ställa frågan; Använder du OpenHab? I så fall, hur ser din setup ut?
Videonisse
Tar hemautomation på allvar

Re: OpenHab

Inlägg av Videonisse »

Planerar själv köra OH men känner inte till ngt svenskt forum så vore kanon med erfarenhetsutbyte här :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Hej rutberg och välkommen till forumet!

Vi har inget dedikerad kategori för OpenHAB, men om det blir mer diskussion kring det så kan det absolut vara på plats att fixa det och samla allt på ett ställe. Tills vidare så passar det här eller i Hemautomation/Teknik. :D

Jag har själv sneglat på OpenHAB, men har i nuläget börjat med Vera. Dock är jag väldigt nyfiken på OpenHAB och skulle tycka det vore jätte kul om vi var fler som delade erfarenheter. Jag har en ide om att testa det parallellt med Vera, och jag tror dessutom att OpenHAB har stöd för att integrera med Vera. Det ser ut som att OpenHAB 2.0 kan blir riktigt bra med konfigurering via GUI och 'autodiscovery' av ny enheter/prylar. Får jag bara tid så skall jag testa.
gardebring
Wannabe

Inlägg av gardebring »

Har precis börjat dabba i hemautomation. Än så länge har jag skrivit ett webapi som jag kan anropa från openhab för att skicka rs232-kommandon till min förstärkare. Det är inte helt lätt att förstå sig på openhab och det verktyg som finns för att administrera, habmin, är buggigt har jag märkt.

Version 2 är väldigt intressant, men det verkar ju som att det kommer ta ett tag innan det släpps.
Vad kör ni för enheter i openhab och var de svåra att få igång?
Skriv svar