Adapter till Stella-Z & problem att lägga till i Vera

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
dali
Gillar hemautomation

Adapter till Stella-Z & problem att lägga till i Vera

Inlägg av dali »

Jag köpte ett par Stella-Z termostater härom dagen. Lyckas dock varken montera dom eller lägga till dom i min Vera Light.
Passar Danfoss-adaptern för MMA även till Stella-Z? Det finns nämligen inte någon adapter med som passa MMA.

Sen lyckas jag inte inkludera den i min Vera. Manualen som följer med Stella-Z är ju ett skämt... Kan ni förklara hur man ska gå till väga för att inkludera den?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Adapter till Stella-Z & problem att lägga till i Vera

Inlägg av elf98 »

lite bra info på MiCasas forum: http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=16915.0

Vi har inte testat om adaptrarna passar även Stella-Z, vi kollar på det efter helgen!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

Tack, men den tråden har jag lusläst, alla elva sidorna. Dock säger den inget om UI7 vs UI5.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Öppnat ett supportärende hos MiCasa?

Driver temperatur.nu

Bild
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

Efter att ha haft ett antal supportärenden hos dom, så har jag ärligt talat tappat förtroendet för dom. Men jag ska göra det efter att julmaten har lagt sig till rätta i mellandagarna.
Men problemet är ju inte helt och hållet på Vera-sidan. Det framgår ju inte i manualen för Stella-Z hur den ska inkluderas, så problemet är ju först och främst att få beskrivet hur det ska gå till.
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

Jag har haft kontakt med Vera nu. Lyckas inte få den att funka än. Däremot hittade jag en nyare manual via m.nu's shop som var lite bättre än skräpmanualen som följer med.
Där står det:
You must apply the device to the valve before applying any wireless setups and actions.
Without the back pressure from the valve the device will turn into error mode.
Eftersom jag inte har nån adapter till min radiator än, så kan det mycket väl vara detta som är problemet.
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

Nu har jag skaffat adaptrar, men jag kan bara konstatera att det inte funkar. Lysdioden är stendöd, och termostaten vägrar att prata med min Vera. Kan jag verkligen ha lyckats få tre stycken trasiga (eller "bricked", de startar upp och drar in staget som de ska, men vägrar kommunicera) Stella-Z?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Resetta dem först.

Sannolikheten att du fått tre trasiga är i princip obefintlig!

Driver temperatur.nu

Bild
tombei

Inlägg av tombei »

(Sorry for English here)

Got some devices recently. Nevertheless, same issue: calibration works, inclusion -- does not. No LED indication whatsoever on the device, contrary to described in the manual. Pushing the blue button for long or short time does not make any difference.
Senast redigerad av tombei den 31 dec 2014, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

elf98 skrev:Resetta dem först.

Sannolikheten att du fått tre trasiga är i princip obefintlig!
Då får du hemskt gärna berätta hur det ska gå till...
Enl den information jag lyckats hitta så resetas den vid exkludering, men det går inte heller att göra.
Jag vill inte gärna ge upp, men snart får jag nog göra det. Känner mig hyfsat van vid strulig z-wave-hårdvara, men den här är nog värst hittills.

Edit: Ingen skugga över m.nu, det är ju inte ert fel att tillverkaren lämnar ifrån sig manualer som inte går att följa. Men jag hoppas att ni med era kontakter med tillverkaren kan reda ut vad som är fel. Tydligen så är jag ju inte heller ensam om just det här felet.
Senast redigerad av dali den 30 dec 2014, 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

tombei skrev:(Sorry for English here)

Got some devices recently. Nevertheless, same issue: calibration works, inclusion -- does not. No LED indication whatsoever on the device, contrary to described in the manual. Pushing the blue button for long or short time does not make any difference.
Exactly the same behaviour as I'm seeing.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

We've lifted this issue to the distributor now. We'll get back as soon as we konw anything more.

Driver temperatur.nu

Bild
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

Kanon. Har ni möjlighet att testa själva, så att ni får se hur den beter sig?

Förresten, adaptern jag frågade om i första inlägget passar till Stella.
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

Ett tillägg;
Enligt manualen som medföljer så ska man stoppa i batterier, sen trycka på knappen i 2,5s för att kolven ska dras tillbaka i installationsläge. Detta stämmer dock inte med hur de (som jag har) fungerar. Den ställer sig i installationsläge direkt när man sätter i batterierna, och ett tryck på knappen i 2,5s startar ändlägesdetektering. Detta stämmer mer med den manual som går att ladda ner via m.nu.
Det här gör ju att man blir lite fundersam på vilket som gäller, och vilken manual man ska följa (jag har förvisso testat alla varianter).

Frågan är ju om tillverkaren har lyckats skicka ut en batch med felaktig/buggig FW.
dali
Gillar hemautomation

Inlägg av dali »

Något nytt i detta ärende?

Jag har skickat ett mail till Eurotronic, men det är väl tveksamt om de svarar slutkunder direkt.

Edit: Det är även flera andra som rapporterat samma fel på MiCasaVerde's forum. Så antingen har de skickat ut en batch med trasig FW, eller så stämmer inte instruktionerna alls med hur de fungerar.
Skriv svar