Inkludera Aeon Micro Dimmer med extern brytare?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Calleman
Wannabe

Inkludera Aeon Micro Dimmer med extern brytare?

Inlägg av Calleman »

Hej,

Uppgraderade just mitt Fibaro HC till 4.030 och valde att rensa allt då jag lekt med beta versioner innan. Nu när jag vill lägga till en "Micro Smart Energy Illuminator - Aeon Labs" som sitter monterat bakom brytaren så stötte jag på problem.

Jag har satt en fjäder i brytaren och konfat aeon pucken så att det fungerar att dimma. Enligt manualen ska man kunna använda externa brytaren till att inkludera genom att slå på strömmen? Jag får det inte att fungera. Lite tråkigt att riva ut alla puckar och trycka på dess interna knapp.

Har någon tips?

Tack!
MarcusC
Wannabe

Re: Inkludera Aeon Micro Dimmer med extern brytare?

Inlägg av MarcusC »

Lite svårt att förstå vad du menar då du först verkar ha haft den ihopparad med HC för att konfa den och sedan verkar du vilja inkludera den i HC igen?
Ifall enheten inte är ihopparad slå till strömmen och sätt kontrollern i inlärningsläge, tryck sedan på den externa brytaren så ska pucken läggas till
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

troligen behöver du först ta "ta bort enhet" innan du kan köra "lägg till enhet".
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
Calleman
Wannabe

Inlägg av Calleman »

Tjena,

Jag har nu startat med en "default/ren" HC. Valde att rensa allt via recovery och lägga in 3.6 -> 4.030 då jag kört beta innan och lekt med. Alla enheter är alltså borta men innan med betan fungerade de fint. Då la jag till dimmern när jag hade den ur dosan. Nu när jag ska lägga till den med externa brytaren så får jag det inte att fungera. Har aldrig behövt testa det men det skulle vara smidigt att slippa skruva upp alla dimmrar. Vad jag funderade på var om det inte fungerar då jag konfat dimmern för att användas med en återfjädrande brytare?

Inte ligger de kvar dolt efter att ha kört recovery och startat från scratch? Är ganska ny på Fibaro..

Tack!
Calleman
Wannabe

Inlägg av Calleman »

Hrmm..

Det var som tusan, när jag valde att ta bort den så togs den bort. Visserligen körde jag 10 klick på externa brytaren och fick den default men nu gick det att lägga till den!

Då ligger alla enheter kvar i bakgrunden alltså även efter en recovery bakåt?

Alltid lär man sig något.

Tack igen!
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

Om du inte kör en reset på själva pucken så finns det alltid viss data sparad. Så därav måste man först ta bort den och sen lägga till den igen när man installerar nytt. Men när du får den som ny ur förpackning har den inte varit parad med något innan.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
Skriv svar