Databasstruktur för loggning?

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jonas
Wannabe

Databasstruktur för loggning?

Inlägg av Jonas »

Hej,

Finns det någon rekommenderad struktur för data som loggas i exempelvis MySQL? Vilken databastyp ska användas (InnoDB, etc?)?

Brukar ni skapa upp en tabell för varje sensor, eller skapa en tabell och ha en kolumn för varje sensor?

Tack på förhand!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Databasstruktur för loggning?

Inlägg av PerM »

Hej,

I PI (se signatur) har jag valt att använda en tabell per sensor, det var det självklara valet. Jag ser inga fördelar med att blanda data från flera sensorer i samma tabell, tvärt om faktiskt. Vill man få ut data från flera tabeller i en SQL fråga så kan man ju slå ihop sökningen via SQL.

Vad gäller databasmotor så måste du ställa dig frågan hur programmet ska användas; licensen för InnoDB skiljer sig från MyISAM (egentligen bara de två behöver fundera på). Denna tråd kan kanske vara av intresse.
Jonas
Wannabe

Inlägg av Jonas »

Jag hade någon diffus tanke om att det blir svårt att få relationer mellan olika sensorer om man lägger dem i olika tabeller, men när jag funderar närmare på det tror jag inte att det blir några problem.

Ja, den där .NET-connectorn hade jag allt tänkt att använda... är det någon skillnad på InnoDB/MyISAM ur licensperspektiv gentemot .NET-connectorn menar du? Just nu tänkte jag mest på prestandasynpunkt, men det kanske blir klarare om jag läser lite vad de olika databasmotorerna är bra på.

Tack!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Licensmodellen för InnoDB och MyISAM skiljer sig egentligen inte åt förutom i pris, jag uttryckte mig lite oklart. Vilken av motorerna du ska använda beror ju på vad för funktioner du behöver. InnoDB har t.ex stöd för transaktioner och replikering vilket MyISAM inte har. Kort sagt kan man säga att om du endast ska använda tabellerna för att lagra och hämta data ur så duger MyISAM.

.NET connectorn är licensierad under GPL vilket betyder att ditt program också måste vara det om du ska använda den. Om denna licensmodellen inte är några problem för dig är det bara att köra.
Skriv svar