Nickes nät. Upd: 2009-01-18

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nickes nät. Upd: 2009-01-18

Inlägg av Niklas »

Mitt system består av en Ubuntuserver nere i källaren (MythBuntu 8.04 med 4 digitala mottagare (tuners) för det marksända nätet).
Servern har en 1-wireadapter (DS9490R).
Routern är en ASUS WL500gP som kör OpenWRT. Hade tidigare tellsticken ansluten till routern.
Tellsticken är idag ansluten till en tunn klient som kör OpenWRT.
Severn kan kommunicera med den tunna klienten via SSH utan lösenord så alla script som tänder och släcker körs från servern i källaren som i sin tur kontaktar den tunna klienten.

6 st inomhusmottagare och 1 utomhusmottagare från Nexa.

Temperaturnätet består av 5 sensorer och utökas snart med 2 till.
Jag mäter temperatur ute, köket, sovrummet, serverrummet och i kylskåpet.
Tanken är att alla rum ska ha en sensor. 1-wirenätet går igenom alla rum redan så det är ingen stor förändring.

I köket sitter en LCD-skärm som visar diverse information via 1-wirenätverket.


Jag har även en räknare ansluten till pulsutgången vid elmätaren.

Planen är att ansluta en sensor inne i bilen och styra kupévärmaren baserat på hur kallt det är ute.
En ljussensor är även på gång.

Se enkel hemsida som snart ska bytas ut:
http://temperaturer.no-ip.org:85/temps/

Leker även med grafer för tillfället:
http://temperaturer.no-ip.org:85/graph_temp.png

Mitt nät bråkar dock så jag har fått nollställa all data för att graferna blivit oläsliga.

Bilder kommer snart. Kommer troligen strukturera om denna text flera gånger innan jag blir nöjd.

2009-01-18
Jag har nu beställt följande prylar från shoppen:
2 x Krympslang Vit 4,8mm 20cm (ST4820) = 20,00Kr
1 x Plastbox small (plastbox_sma) = 34,00Kr
2 x Kabel EKKX 2x2x0.5 50m (EKKX2x2x0.5) = 458,00Kr
1 x Modulartång (mod-t) = 159,00Kr
2 x Krympslang svart med smältande insida 6mm 15cm (STG6020) = 30,00Kr
1 x DS2413 (DS2413) = 78,00Kr (monterad på kretskort)
1 x DS2450P (DS2450P) = 138,00Kr (monterad på kretskort)

rj12 kontakter och förgrenare har jag hemma redan.

Ska dra om hela mitt nät. Just nu kör jag nätet igenom en delad nätverkskabel som fixar nätverk ner till källaren.
När prylarna kommit så kommer 1wire-nätet gå i egna kablar och jag kommer även spänningsmata mitt nät. Något jag inte gjort tidigare då jag inte haft en usb-adapter. De få sensorer jag har som jag har lött ihop benen på kommer att lödas om. De nyare sensorerna har trådar till alla tre benen redan så de är inga problem att spänningsmata. DS2413 kommer användas till att detektera ström i ledningar med hjälp av lösningen i denna tråd. Återkommer med en Visio-ritning senare.
Senare kommer även en billig väderstation att inhandlas.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nickes nät. Upd: 2009-01-18

Inlägg av Niklas »

Ojoj, stora förändringar sen detta skrevs. Uppdaterar senare.¨

Jag har precis gett mig på Z-wave och har en massa idéer. Som exempel. Har länge funderat på hur jag vet om tvättmaskinerna nere i källaren går eller inte och hur jag kunde ta reda på det enkelt. Nu vet jag ju. Två zwave-pluggar som mäter watt. Kolla hur mycket maskinerna drar i standby och efter 2 minuter på standby-ström, skicka notis om att x maskin är klar. ;)
Skriv svar