OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
När jag sedan skriver det som ska skrivas för att få en Temp på skärmen (cat /mnt/1wire/10.67c6697351ff/temperature)får jag en konstig temp: t.ex 14.1603 skriver jag det en gång till så är tempen: 51.3401 sedan 95.223...
Det kan väl ändå inte vara tempen den mäter då? var har jag gjort för fel?
När jag sedan skriver det som ska skrivas för att få en Temp på skärmen (cat /mnt/1wire/10.67c6697351ff/temperature)får jag en konstig temp: t.ex 14.1603 skriver jag det en gång till så är tempen: 51.3401 sedan 95.223...
Det kan väl ändå inte vara tempen den mäter då? var har jag gjort för fel?
Gör den så när du läser samma men från uncashed-mappen?
Jag glömde att jag är helt ny på detta...
uncashed-mappen? Jag kör samma kommande så får jag olika värden... det kan alltså vara mer eller mindre varje gång jag skriver kommandot
det finns en katalog i 1wire-mappen som heter uncached. I den så har du samma struktur som direkt i 1wire-mappen. Skillnaden är att datan läses direkt från sensorn när du kör cat. I den vanliga mappen så är det cachat värde som är sparat och det behöver inte komma direkt från sensorn.
cat /mnt/1wire/uncached/10.67c6697351ff/temperature
bör det bli i ditt fall
Hej
Det blir samma sak. Värderna blir 95.223 sedan 91, 63, 71 osv...alltså olika varje gång jag iör kommandot kan det hända att kag kopplat kablarna fel? Har kopplat: