Soil Moisture & Temperature Sensor [TEM01162B]

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
oen

Soil Moisture & Temperature Sensor [TEM01162B]

Inlägg av oen »

howdi,

Hur använder man TEM01162B för att mäta fuktighet i jorden? Jag får inget grepp om detta.

Provade:
* Ett vanligt rum. Gav ca 65% RH. OK
* En behållare med NaCl(vanligt koksalt) + lite vatten i en sluten behållare. Gav 74.63%. OK
* Nästan torr jord. Gav 95%
* Blöt jord. Gav 97%

Hur tolkar jag detta?
Skall man lägga givaren i jorden eller på jorden?

En del andra forum på nätet påstår att denna givare(SHT1x) bara kan mäta relativ fuktighet i luft!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Soil Moisture & Temperature Sensor [TEM01162B]

Inlägg av elf98 »

Info direkt på Seeeds sida:
http://www.seeedstudio.com/depot/Soil-M ... -1356.html

I praktiken är sensorn en RH-sensor som skyddas av ett fint metallnät. Det är därmed RH som mäts precis som det står i beskrivningen.

Att du får 95% vid torr jord låter märkligt, hur länge fick sensorn sitta? Temperatur?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
oen

Inlägg av oen »

Några minuter. 23 C.

Sensorn reagerar ganska snabbt på förändringar i luftfuktighet. Det tar bara några minuter att stabilisera sig. Jättebra.
Jag var ganska skeptisk till 95% i nästan torr jord så jag provade och flytta den mellan olika miljöer.

Har tidigare provat att mäta fukt i jord med två elektroder inbakade i gips-block. Men de reagerar för långsamt. Därav att jag provade med TEM01162B. Om jag inte minns fel så hade m.nu tidigare en sensor som hetta watermark. Men den finns inte kvar.

När jag läser beskrivningen på http://www.seeedstudio.com/depot/Soil-M ... -1356.html så får man intrycket att den mäter fuktighet och temperatur i jord. Men och andra sidan skulle man kunna tolka det som att fuktighet i jord är viktigt vid odling och TEM01162B hjälper dig att hålla koll på relativ fuktighet i luft (underförstått: RH i luft påverkar hur snabbt jorden torkar ur)

Jorde lite fler mätningar. Om man tar absolut torr jord(bakning i ugn 150 C i 1 timme, svalna till 25 C) så visar sensorn lite över rummets fuktighet. När man sedan tillsätter lite vatten i taget så ökar RH-värdet väldigt snabbt till över 95%. Och då bedömer jag jorden som väldigt torr. Ingen planta överlever där(kaktus kanske).
Så det är ett väldigt litet spann från kruttorr till dyngblöt.

Läste på lite mera om mätning av fukt i jord. Finns en massa olika tekniker för detta. Men ingen nämner att RH i jord skulle vara ett bra mått på jordens innehåll av vatten. Mängden vatten som luft kan hålla är bara en bråkdel av hur mycket vatten som jord kan hålla.

Jag tror att det är en kass översättning till engelska som har lurat oss.

Så nu har jag en sensor som mäter RH i luft och temperatur snabbt och exakt.

Vad skulle man använda för fuktmätning i jord för några hundralappar?

Ursäkta det långa inlägget.
Isaksson
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Isaksson »

Ett ganska gammalt inlägg men i och med att produkten finns kvar så är frågan högst relevant, går det att använda denna sensor för att veta om det är dags att vattna tex ett växthus?
Skriv svar