Raspberry Pi 2 frågor

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
The_donk
Tar hemautomation på allvar

Raspberry Pi 2 frågor

Inlägg av The_donk »

Jag är hel noob på RPi. Har sett en Rpi en gång...
Tänkte nu att jag skulle köpa lite saker, men innan jag gör det har jag minst en undring.
Nu vet jag inte riktigt hur kraftfulla de är, men kan jag ha en för att ha som filmvisnings dator vid TVn med ett HiFiBerry Digi+ för digitalt ljud ut till stereon. Samtidigt som den är inkopplad på 1-Wire nätet ( R-pi i2c 1wire expansion module) för insamling av främst temperaturer. OCH har ett RaZberry gen5 för påverkan av element och strömbrytare. Eller är det fysiskt omöjligt?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Raspberry Pi 2 frågor

Inlägg av flyvert »

Det förstnämnda (att streama, speciellt bild) lär vara 100 gånger mer krävande än de två sista.

Har två RPi modell B som galant streamar HD-material (mest 720 för att vara helt ärlig) samt kör XBMC*'s SVTPlay plugin (kom i veckan på att min Panasonic TV:s fjärr kan styra XBMC... sweet). Dock endast till inbyggda stereohögtalare i TV-apparaterna, inget digitalt 5:1-ljud provat även fast XBMC ser signalen.

Husautomationen sköter jag med två RPi till, har faktiskt ytterligare en par tre RPi till som jag bla kör VPN server, testbyggen, etc i.
Skall du köra 1-wire rekommenderar jag att du skaffar en extra busmaster o RPi att ha som testrigg o reservdelsmaskin.

Tar du den senaste Quad-core-modellen (RPi2) lär det bli ännu mer kräm över efter 1080p avkodningen...

Men... givet den minimala hårdvarukostnaden, varför inte dela jobbet över två maskiner? Är ju inte säkert att du vill uppdatera dem samtidigt (både XBMC och Rasbian/debian kommer ju med uppdateringar titt som tätt)

*) XBMC heter Kodi nuförtiden.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
The_donk

Inlägg av The_donk »

Ja det lär väl bli ett djävla liv på ungarna om jag ska labba, när de ser tv...Så du har nog rätt.
Det finns väl ingen anledning att köpa de äldre modellerna av RPi, det rör ju sig bara om 100:-. eller kan de något som inte ver.2 klarar?
Men en RPI2 borde ju klara att spela upp film från HD i 1080 som du säger. (är detta att streama?)?
Jag har redan ett 1-wire nät sedan 6 år som fungerar, dock har det slitit ut 3 datorer :) (gamla, så det var väntat). men vad menar du med "extra busmaster"? vad är det?

Men mest som kuriosa, kan man instyallera flera kort på RPi2, ex digitalt ljud ut, 1-wire och RaZberry?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Mina P2or jobbar på fint. Köpt mpeg2-codec och kör OpenELEC.
1an klarar 1080 utan problem och nej, jag ser ingen anledning att köpa 1an. Responsiviteten i menyerna i Kodi på 2an är mycket bättre än med 1an.
flyvert

Inlägg av flyvert »

Skillnaderna är i stort:
Mod A; 256 MB; 1x USB; ingen Ethernet
Mod A+; 256 MB; 1xUSB; 40 pinnars GPIO
Mod B; 512 MB; Ethernet
Mod B+; 512 MB; 40 pinnars GPIO; 4x USB; bättre (analogt) ljud
RPi2; 1024 MB; Quad Core, mer minne, mm

Den genomsnittliga CPU-lasten i mina pajer är mycket låg med undantag för när man spelar upp video (XBMC från hårddisk eller SVTPlay).

Har bara kört 1-wire i halvannat år men redan haft en par debacle där jag haft stor nytta av att ha tillgång till en extra RPi och 1-wire-enhet (sk busmaster) för att kunna testköra en krånglande sensor eller en ny version av OWFS på. Har "kraschat" flera gånger på att en "apt-get upgrade" på Linuxen resulterat i att 1-wire-bussen gått ned. Har man bara en maskin står å faller allt med den. 1-wire (owfs) går fin-fint att köra på flera separata maskiner samtidigt o sen koppla ihop för att ge bilden av hela nätet på en o samma maskin.

Har ingen erfarenhet alls av RPi + hemmabio, dvs bildkvalitet på stor skärm o flerkanalsljud via den inbyggda HDMI porten.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Videonisse

Inlägg av Videonisse »

Stämmer det att nya Pi 2 fortfarande har Ethernet-uttaget så det internt går via USB 2-bryggan?

Vilken prestanda kan man isåfall förvänta sig i över Ethernet om man samtidigt skriver eller läser till en USB-disk maxprestanda?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Stämmer, nätverket går via USB på samma sätt som tidigare.

Testade precis att kopiera över en stor fil över nätverket via samba till en Pi 2 med USB-disk.

Pendlade mellan 7-8.5MB/sek. Inte särskilt vetenskapligt men bör ge en fingervisning.

Lite andra tester mot USB-disken:
pi@backup ~ $ dd if=/dev/zero of=/external/test.fil bs=8k count=100k
102400+0 poster in
102400+0 poster ut
838860800 byte (839 MB) kopierade, 22,5504 s, 37,2 MB/s
Sen körde jag lite andra stora skrivningar för att rensa cachen.
pi@backup ~ $ dd if=/external/test.fil of=/dev/null bs=8k count=100k
102400+0 poster in
102400+0 poster ut
838860800 byte (839 MB) kopierade, 27,2638 s, 30,8 MB/s
Så jag får nästan 40MB/sek i skrivhastighet och ca 30MB i läshastighet mot disken.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
The_donk

Inlägg av The_donk »

Då börjar det närma sig beställning, dock undrar jag om man kon koppla in R-pi i2c 1wire expansion modulen och ett RaZberry gen5 samtidigt på Pajen?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Japp, de till att du har stacking header till 1wirekortet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar