Inkoppling av R-pi i2c 1wire expansion module

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
grelle
Gillar hemautomation

Inkoppling av R-pi i2c 1wire expansion module

Inlägg av grelle »

Jag försöker få igång min nya räknare mot "R-pi i2c 1wire expansion module". Fick först inget liv i den alls. Troligen har jag inte lyckats spänningsmata den ?

Jag har kopplat in räknaren enligt http://wiki.m.nu/index.php/Inkoppling_1wire-räknare Jag använder 4 kablar, DQ + GND samt 5v + GND.

När jag mäter volt på DQ och GND på "R-pi i2c 1wire expansion module" får jag inget utslag. Ej heller när jag mäter på 5v samt GND på "R-pi i2c 1wire expansion module" - den som sitter närmast DQ och GND. Däremot om jag mäter på den 5v samt GND som är en fristående skruvterminal ger den mig 5v.

Jag kopplade då matningen med 5v från den terminalen. Då startar inte RPI'n, den lyser upp men slocknar efter 2 sek.

Jag efterfrågar bättre dokumentation för inkopplingen/matningen/teorin på "R-pi i2c 1wire expansion module" eller en gammal hederlig tillrättavisning 8)
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Inkoppling av R-pi i2c 1wire expansion module

Inlägg av larky »

Jag har ingen i2c 1wire expansion module men det borde bara var att trycka fast den på en RPi, bygla för att ta spänning från RPi, se till att det är ett tillräckligt kraftig 5-matning och starta. Då ska det vara 5V mellan +5V och GND på terminalen med 4 plintar.
Då kan man testa med en DS1820 eller något annat enkelt.
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Tack för ditt engagemang! Jag har 5v mellan dessa punkter på plintarna när den går tom. Så fort jag hänger på en CAT5e kabel (har det fördraget i huset) så mäter jag bara 0.54 - 0.55v både på punkterna och i andra änden av CAT5e kabeln (10 meter kanske).

Byglat ? Ja JP1 sitter byglad...

Det som kan vara något är väl att jag har en Razberry Z-wave pryl "ovanpå" expansionskortet för 1-wire men som sagt, utan kabel verkar det ju vara 5volt där skumt nog.

Använder en typisk "ipad" laddare, 2.5A ut.

Så i nuläget har jag egentligen två funderingar:

-> Varför går spänningen ner till 0.54-0.55 (från att vara 4.98v när jag har den obelastad) när jag har last på 5v utgången på R-pi i2c 1wire expansion module (de två som sitter ihop med 1wire terminalen), lasten är dessutom bara en 10-15meters CAT5e kabel, kan det finns någon förklaring i att den inte är rätt koppla och då bryter den strömmen ?

-> Det står i kopplingsschemat för räknaren att den ska normalt parasitera 5v från 1wire DQ. Finns det 5v på den ? Jag mäter men får inget utslag...

EDIT: Nu har jag felsökt så långt att jag förstått att jag troligen använt snabbklämma som parallellkopplar kablarna! :oops: Troligen har jag då kortslutit alla 4 plintarna på expansionskortet och samtidigt räknaren. Skulle någon vänlig själ vilja förklara för mig om jag då bränt grejern eller om de borde klarat detta ? :roll:
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag vet inte om den klarar en kortslutning en längre tid men det är troligt, koppla in och kolla med en tempsensor om kortet fungerar, gå sen vidare och kolla räknaren.
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Det ska finnas en "säkring som återställer sig självt och som inte brinner upp i första taget." Undra om den måste vara strömlös viss tid för att återställa sig ? Enligt uppgift från m.nu torde den sannolikt ha klarat min underbara hantering.

Jag har ju en DS18S20 på kabel från m.nu som jag provar att koppla in DQ och GND, blå och blåvit på expansionskortet, även provat att ansluta 5v samt GND, orange, orangevit men jag får inte upp den i terminalen. Har två enheter, någon slags dummy tempgivare "10.67C6697351FF" och en "05.4AEC29CDBAAB" som verkar identifiera sig som en av och på manick. Men min anslutna tempgivare verkar inte vilja ge sig tillkänna längre tyvärr och den ska inte ha varit utsatt för någon kortis...

Har startat om RPi'n åtskilliga gånger, måste jag manipulera OWFS'en tro ? Starta om eller liknande ?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Owfs uppdaterar automatiskt nya enheter, så där ska det inte behövas något. En DS1820 som inte är parasitkopplad eller annat konstigt ska gå att ansluta och den ska dyka upp nästa gång du listar innehållet i /mnt/1wire
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Ja parasiterad eller inte, jag har lite dålig koll sådär direkt på om den är det eller inte. Det är en inkapslad med RJ12 kontakt på från m.nu där jag klippt kontakten och anslutit antingen blå, blåvit eller både blå, blåvit och orange, orangevit till respektive plint. Inget av kopplingssätten fungerar. Börjar därför misstänka att det är knas på expansionskortet tyvärr.

Det som talar mot detta är ju dock att 1wire verkar ju monteras och den där fejk-givaren finns ju, den kanske är skapad av OWFS rent mjukvarumässigt dock ? Jag har också lyckats mäta upp 5 volt ut på 5v samt DQ utgången.

Finns det något sätt att prova den på annat vis innan jag beställer nytt ?
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Här kommer en uppdatering på problematiken:

Efter ovärderlig hjälp och stöd från personalen på m.nu har jag fått igång mitt tidigare felkopplade 1wire expansionskort. Jag saknade tydligen en av modulerna i konfigureringen som ni hittar på http://wiki.m.nu/index.php/OWFS_på_Rasperry_Pi

Efter denna korrigering fungerade kortet precis som det skulle, bra grejer som säljs på m.nu som tål denna tuffa hantering av hemmapulare :D

Anledningen till att jag drev detta så långt är att jag faktiskt haft kortet att fungera tidigare på både 1wire via terminalen och 1wire i Domoticz så fråga mig inte hur det helt plötsligt behövde konfigureras med en av de där modulerna i /etc/modules ? Tips mottages gärna för att stilla min nyfikenhet.

Kort och gott: Handla av m.nu för De tar hand om sina kunder!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

grelle skrev:hur det helt plötsligt behövde konfigureras med en av de där modulerna i /etc/modules ? Tips mottages gärna för att stilla min nyfikenhet.
Efter halvannat år med RPi och 1-wire kan jag bara säga: "Se upp med apt-get upgrade!""likt Christer Glennings bevingade ord från Trafikmagasinet: "Se upp med brasseforden!" (Ford Escrot LX, tillverkades i Brasilien och importerades till Sverige o drogs med vissa kvalitetsbrister, reds anm.)

Har fått ändra (addera) i blacklist minst två gånger då nytillkomna device stört ut det I2C baserade 1-wire interfacet.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Ok, ja någon apt-get upgrade har jag ju kört, kanske också nu i samband med att jag fick problem...Det borde då rimligtvis kunna förklara hur det fungerat tidigare. Tack alla inblandade för support!
Skriv svar