NSLU2, Soundbridge, DS9490R, owfs, rrdtool och en Tellstick

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
chol
Wannabe

NSLU2, Soundbridge, DS9490R, owfs, rrdtool och en Tellstick

Inlägg av chol »

Tackar för bra forum där jag lärt mig mycket!

Nu när jag meckat en del så vill jag bara tipsa om ett enkelt sätt att presentera data från sina sensorer utifall att man har en Pinnacle Soundbridge redan. Lite dyrare än en LCD-display men man får ett snyggare gränssnitt!

Upptäckte häromdagen att mina kära Soundbridge(modell: Roku M1001) som mest ägnar sig åt att strömma hårdrock från min NSLU2 har ett telnet-interface där man kan göra massa kul saker. T ex presentera data när den är i standby.
Och till och med lägga in egna menyer så att jag med fjärren i köket via Soundbridge, NSLU2 och Tellsticken tända julgranen, sätta på motorvärmaren med mera.

Skall även lägga in ett pelletslarm så att när stigaretemperaturen blir för låg, typ 25 grader eller mindre(tecken på att brännaren stannat), skriva PANIC över hela displayen. Och varför inte en väderprognos via wget och weather.yahoo.com så man vid sina frukostflingor vet om man skall ha mössa på eller av...

En annan ide jag funderar på är att, då jag via rökgastemperaturen har koll på drifttiden på brännaren, mäta pelletsförbrukningen indirekt. Det där med lastsensorer å annat är ju lite stökigt och då det är lätt att ta reda på mängden pellets per minut som brännaren använder borde man ju kunna räkna ut förbrukningen ganska enkelt utan alltför stora avvikelser. Rökgastempen stiger och faller väldigt snabbt så jag har satt en tröskel på 150 grader. Allt över det betyder drift och allt under standby. Blir ju i o f s avrundat på minutbasis då jag inte mäter oftare men ändå...

Via cron laddas status up automatiskt till mitt webbhotell. För de hugade finns rrd-genererad info på http://www.chol.se/rrd och bilder på Soundbridgen på http://www.chol.se/ow.html
Ripper
Wannabe

Re: NSLU2, Soundbridge, DS9490R, owfs, rrdtool och en Tellstick

Inlägg av Ripper »

DU de här var riktigt coolt, har du lite mera info om man går tilväga för att fixa detta, NSLU2´an har jag redan........
chol
Wannabe

Inlägg av chol »

Visst har jag mer info både i form av script å annat. Vilket var du intresserad av? Själva 1wire-lösningen, Soundbridge-kommunikationen, brännarövervakningen eller Tellstick-prylarna? En del är beskrivet i andra trådar här på forument men jag bidrar gärna med min lösning också. Speca gärna mer exakt vad du är ute efter så slipper jag bli så långrandig... :)
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Posta ALLT! ;-)
Jag är mycket intresserad. Kanske inte av brännar-informationen då vi fortfarande kör på gamla svindyra el-element.
chol
Wannabe

Inlägg av chol »

Har en liten projektblog som jag uppdaterat med lite scripter ifall nån är nyfiken. Där syns min crontab och man kan klicka sig vidare till källkoden därifrån.
http://ow.chol.se/#post5
Hoppas det är till nytta/inspiration för någon. Och ja, jag vet att koden på sina ställen ser ut rena träskmarken och jag har tänkt städa upp den. Nån gång... :)
Skriv svar