Både och!
Jag schemalägger diverse belysning med en Tellstick Net. Tillslag/frånslag kan justeras automatiskt efter soluppgång/solnedgång.
Då Tellstick inte stödjer lika många typer av givare, etc. köpte jag efter en tid även en RFXtrx433 (inte E varianten) för några år sedan och kör den med Raspberry Pi och Domoticz.
Båda världarna har sina fördelar och nackdelar.
Tellstick Net:
+ almost zero conf (skaffa ett gratis Telldus Live! konto och du är igång med styningen av belysningen på mindre än 15 minuter)
+ driftsäkerhet nära 100%
+ dosan blinkar rött/blått/lila om internetanslutningen strular (min sambo tittar hellre på Tellstick-dosan än börjar med "ping" och "traceroute")
+ app för fjärrstyrning/temperaturavläsning
- iOS appen för fjärrstyrning/temperaturavläsning är mindre bra gjord (långsam på att uppdatera, visar ofta gammal data i 10 sek innan uppdatering)
- uppstyrt koncept (svårt att få tillgång till Tellstick Net dosan från Linux, etc.)
RFXtrx:
+ öppet koncept (kan du din Linux och är orädd för vad "LUA" är kan du göra mycket med denna pryl)
+ webgränssnitt
- webgränssnitt
- very far from zero conf (inget för de icke-tekniska...)
- har några gånger lyckats "filtrera bort" alla mina givare (misstänker strul med svenska tecken åäöÅÄÖ i namnen på givarna)
- hög, men inte oändlig driftsäkerhet. Har tvingats starta om Domoticz vid några tillfällen under c:a två års tid.
Oavsett valet av dosa, medföljande antenner duger nog bra till 90 kvm lägenhet men mindre bra till ett 180 kvm hus i två plan. Har precis köpt en extern antenn med jordplan (
https://www.m.nu/antenn-433mhz-kabel-aurel-p-2479.html) men har inte hunnit kopplat in den ännu.