Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt!

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av Isaksson »

Då kan vi nog anta att mitt "öga" är korrekt, jepp 940nm tog jag.

Då ska vi se om jag lyckas få tag i mjukvaran så man kan se vad som behöver göras.
Noterade att 402 är ersättaren till 401 som utgått.

Jag återkommer.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av flyvert »

Isaksson skrev:Då ska vi se om jag lyckas få tag i mjukvaran så man kan se vad som behöver göras.
Noterade att 402 är ersättaren till 401 som utgått.
Skall bli intressant att se hur det går för dig.
Mälarenergi byter mätaren, kanske var 10:e år så jag kommer förr eller senare få behov av att uppdatera min egen kod...
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 maj 2009, 15:52
Ort: Sverige

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av mcdanne82 »

Isaksson, kom du något framåt med detta, jag är själv i din sits med en 402 jag väldigt gärna vill läsa av, har dock beställt ett färdigt läshuvud för att vara säker på att det inte är de som är felet, men har än inte fått till avläsningen men nu hittade jag denna tråd med infon om det andra formatet och högre hastighet än 401 så det kan ju vara tips i rätt riktning.
zipz
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 feb 2011, 13:47
Ort: Piteå

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av zipz »

Jag höll på med att göra det här själv för ett bra tag sen. Vet att jag lyckades skicka data till mätaren och få ett svar som dock bara var skräptecken. Det fanns en Finsk som hade gjort en lösning till sin uC. Min lösning var en USB-TTL med 5V och 250mA. Fick tvillingar för 1 år sen så sen dess har jag inte haft tid med den här typen av projekt.

Jukkas lösning
http://j-ware.no-ip.com/projects/schema ... Reader.pdf

Skulle vara intressant att testa koppla in en köpt IR-läsare, var köper man en sån?
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 maj 2009, 15:52
Ort: Sverige

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av mcdanne82 »

Ok, skall kolla in Jukkas projekt, hårdvaran har jag ju, så det är mjukvaran som är intressant.
Jag har köpt denna
http://www.ebay.co.uk/itm/Optical-Probe ... 1497678046?
Har testat den mot elmätaren med ett testprogram och där funkar den kanon, så skall bli kul och se om man kan tanka ur fjärrvärmemätaren lite också ;-)
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 maj 2009, 15:52
Ort: Sverige

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av mcdanne82 »

Kollade på Jukkas sida via google translate och det visade sig att han också har en Multical 401 och där var det ju ett annat protokoll tyvärr..
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av Isaksson »

Jag fick tidigare i veckan tag på ett PDF dokument med protokollet, det krävdes godkännande i flera led innan dom fick skicka det till mig.
Jag har bara som enklast testat och fått ut resultat med den "hemma" byggda läsaren.
Jag måste bara verifiera med Kamstrup hur licensformen ser ut och om jag får dela detta vidare eller inte.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av flyvert »

Isaksson skrev:Jag måste bara verifiera med Kamstrup hur licensformen ser ut och om jag får dela detta vidare eller inte.
Mycket intressant! Borde inte vara några problem - 401:an sägs ju kräva mekaniskt ingrepp (bygling) under plomberingen för att tillåta manipulation; kan inte tänka mig att efterträdaren är sämre. På ytan ser 402 protokollet inte supersvårt ut - 16 bitars CRC och ack:ar på telegrammen; borde finnas protokollstubbar på nätet som man kan kopiera från. Håll gärna tråden uppdaterad med dina framsteg eller motgångar (energimätarna byts av Mälarenergi mot nyare på cyklisk basis o man vill ju vara förberedd)!
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av Isaksson »

Grejen är den att man var tvungen att ha ett godkännande av värmeverket innan dom lämnade ut protokollet, sedan skickades man vidare till Danmark och någon applikationsansvarig på Kamstrup.
Men jag ska höra med dom vad dom säger om detta.

Än så länge så har jag bara testat att läsa ut vilken mätare man har och version :)
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 maj 2009, 15:52
Ort: Sverige

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av mcdanne82 »

Kan de va så enkelt att det är samma protokoll som för 401, men med annan hastighet, paritet ect?
Hur ser databitarna ut för att fråga om modell och version inklusive CRC ut för dig Isaksson? Är det samma som för 401?
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av Isaksson »

Jag kommer inte lämna ut något innan jag fått ett ok som sagt. Men det är inte samma protokoll alls som 401.
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 maj 2009, 15:52
Ort: Sverige

Re: Fjärrvärmemätare Kamstrup Multical 401 - gåtan är knäckt

Inlägg av mcdanne82 »

Nu har det blivit lite framgång, har hittat protokollet på nätet och de funkar så långt som jag testat, men eftersom de inte har med denna tråd egentligen att göra har jag startat en ny för den mätaren.
http://forum.m.nu/hemautomation-teknik/ ... t4681.html
Skriv svar