Koppla ihop flera controllers

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
nartub

Koppla ihop flera controllers

Inlägg av nartub »

Tja!
Jag har våldsamma räckviddsproblem i mitt hus, kör med en RaZberry som kontroller och har fem brytare lite spridda i kåken som jag försöker styra. Jag har väl extra tjocka väggar eller något, men jag märker inte av någon förbättring i räckvidden när jag kopplar in extra brytare.
Jag har två Raspberry Pi 2B som samlar damm. Om jag tog och skaffade två extra RaZberry-kort och spred ut dem lite lagom i huset, skulle det kunna fungera? Typ en i källaren, min nuvarande på mittenplanet och en på övervåningen. Det ska väl gå att koppla ihop flera controllers, har jag i alla fall fått för mig.
Tänkte också ge mig på att löda på en bättre antenn, som jag såg mrmiltos tipsa om här i forumet.
Några förslag?
Det vore kul att få det att fungera, spännande det här!
//
Björn
Gillar hemautomation

Re: Koppla ihop flera controllers

Inlägg av Björn »

Bättre antenn gör underverk. Blev mkt bättre sedan jag lödde på antenn på min Razberry (stel kabel i kvartslängd, skulle satsa på en längre om jag gjorde det idag).

Förlängde även antennen på en Universal Sensor vilket räddade funktionen när den satt i pumphuset från sporadisk funktion till stabil funktion.
nartub

Inlägg av nartub »

Då börjar jag med att testa antenn. Spelar det någon roll om kabeln är stel eller inte, enkeltrådig eller flertrådig?
SEALen
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av SEALen »

Lite sent och svara kanske men om du sätter ut extra enheter av icke batteri driven sort (batteri-drivna enheter routar inte) så måste du vänta på routing uppdatering innan du märker av nå bättre täckning. Om du kör med razberry kan du gå in under avancerat och se routing-tabellen och begära en uppdatering. Normalt sker denna uppdatering en gång per dygn har jag för mig. Dock bör du fixa antennen också. En ledare är nog att föredra i det fallet.
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av dargosch »

SEALen skrev:Lite sent och svara kanske men om du sätter ut extra enheter av icke batteri driven sort (batteri-drivna enheter routar inte) så måste du vänta på routing uppdatering innan du märker av nå bättre täckning. Om du kör med razberry kan du gå in under avancerat och se routing-tabellen och begära en uppdatering. Normalt sker denna uppdatering en gång per dygn har jag för mig. Dock bör du fixa antennen också. En ledare är nog att föredra i det fallet.
Faktiskt vill jag påpeka att det kan vara enklare med en eller ett par range extenders. Absolut är det så att alla enheter som inte är batteridrivna också skickar vidare signalen, men jag upplever faktiskt en skillnad i hur bra detta görs mellan vanliga brytare och Range extendern från Aoetec (t.ex., men det är bara den jag har använt). Jag har ett ställe i huset (också lite större) där jag sätter en extender för att få signalen att nå upp till en annan brytare, trots att det sitter en brytare bakom en switch precis bredvid (och någon meter närmare faktiskt).

Fibaro (ser det ut som i alla fall) har faktiskt lagt ut en film som stödjer mig lite i observationen att de är rätt fina saker de där extendrarna
https://www.youtube.com/watch?v=sedDYS3Wi8U

Nå, så jag skulle nog inte komplicera saken genom att försöka få två kontrollers att samverka, utan försöka sätta ut 2 range extenders på strategiska ställen, uppdatera nätet enligt beskrivningen som @SEALen gav för Z-way. Det kostar också mindre att testa detta jämfört med andra lösningar.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar