Jag, som säkert alla andra här, har en massa ideer och samtidigt som amatör en begränsat erfarenhet om mätteknik via PC. Allt börjar som en idé, ofta efter en inspiration från en annan entusiast, sedan följar en mödosam, men spännande vandring på webben för att hämta kundskap.
Därefter inhandlas ett minimum av material av vad man tror man behöver för sit projekt för att kunna testa. Så småning om växer och förgrenar sig projektet. Efter mycket famlande, pulande och strulande fungerer komponenterna, programmen och presentationen av det hela, och man blir rätt så stolt av det lilla man har lyckats med, kan hända man sitter upp på nätterna och glor på temperaturkurver och ser spännande mönstrer i kurvernas variationer osv.
Man vill gärna dela med sig av detta fantastiska projekt, men närmsta omgivningen är rätt oförstående och kallsinniga till denna facination över att kunna monitorera sin omgivning från datorskärmen och framför allt hur det går till att kunna ha koll på temperaturen av varmvattenberedaren, inom- och utomhus i stugan 15 mil borte.
Man borde därför ha möjlighet till att få avlopp för detta behov genom att beskriva sitt projekts tekninska ingredienser och samtidigt informera och inspirera andra likasinnade.
Jag föreslår därför ett nytt ämne som kan heta tx. "Projektbeskrivningar" eller "Mitt projekt" eller liknande.