Tips om vad man ska ha för system

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
ottoangel

Tips om vad man ska ha för system

Inlägg av ottoangel »

Har köpt hus och vill börja automatisera.
Eluppvärmt, ska köpa luft-luftvärmepump. Vill ha koll på garage och förråd samt sköta lite belysningen med mera.

Har kollat på Domoticz som verkar trevligt.

Har en Raspberry pi samt lite Arduinoprylar. Kan tänka mig att löda och meka men känner att det kanske inte finns tid att bygga allt från grunden.

Z-wave verkar ju bra med dubbelriktad kommunikation men det känns som om alla prylar är väldigt dyra.

Rasberry plus en Razberry hade fungerat antar jag?

Hade varit trevligt att kunna styra andra prylar (433 MHz) med. Är det möjligt att kombinera? Med en RFXtrx433E USB HA controller t ex.

Sådana här strömbrytare verkar också fina: http://www.banggood.com/Livolo-White-Gl ... 73851.html

Är det något man kan använda sig av?

Många frågor men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Tacksam för all hjälp och alla förslag.
brimstedt
Wannabe

Re: Tips om vad man ska ha för system

Inlägg av brimstedt »

Hej!

Jag skulle också gärna ha lite tips. Har enbart jobbat med onewire tidigare för mätning av temperaturer, men nu skulle jag vilja ha lite fler grejjer.

- Temperaturmätning
- Koll om garageporten är öppen eller inte
- Koll om tvättmaskin går
- Koll om torkrumlaren går

Jag skulle kunna bygga det med onewire, men finns det bättre alternativ?

Finns det enkla sätt att mäta om elektronik är igång, tex tvätt eller tork?

mvh
/Linus
Skriv svar