Dörrklocka för katter och hundar

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
redina
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 jul 2012, 22:00
Ort: Uppsala

Dörrklocka för katter och hundar

Inlägg av redina »

Hittade denna pryl som fanns färdig CatDogBell. Och var på väg att köpa den, men kom på att det kanske går att göra en själv. Fast lite bättre.

Jag har en Raspberry Pi 2, med RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver, som jag kör Domoticz på.

Övrig hårdvara som används:
Trådlös dörrklocka med ljudsignal - Nexa LML-710
Trådlös rörelsevakt/IR-sensor IP44 - Nexa LMDT-810
Magnetkontakt/sändare Självlärande - Nexa LMST-606

Jag har även skaffat Prowl, så jag kan få notifieringar på telefonen.

Vi släpper in våra katter vid altandörren, så jag vill inte att det ska ringa när dörren är öppen därför monterade jag en magnetkontakt på altandörren, så att det larmas bara om dörren är stängd. Jag vill heller inte att det ska ringa mitt i natten, därför att jag gjort i skriptet att jag kontrollerar vad klockan är. Det skickas notifiering till telefonen oavsett vad klockan är.

Lua-skript för Domiticz:

Kod: Markera allt

-- This send message and ring on doorbell if someone is outside the door and the door is closed

catmovingDevice = "Kattsensor"
doorDevice = "AltanDörrKök"

commandArray = {}

if (devicechanged[catmovingDevice] == 'On' and otherdevices[doorDevice] == 'Closed') then

	s = otherdevices_lastupdate[catmovingDevice]
	-- returns a date time like 2013-07-11 17:23:12

	hour = tonumber(string.sub(s, 12, 13))
	-- minutes = string.sub(s, 15, 16)

	print('Katt vid altandörr!')

	commandArray['SendNotification'] = 'Katt vid altandörr!'
	
	if(hour <= 23 and hour >= 8) then
		commandArray['Ringklocka']='On'
	end

end

return commandArray