Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
matsekberg
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jan 2016, 22:28
Ort: Luleå

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av matsekberg »

Jag har två givare, en som hamnar i solen vid 14 men den andra är i skuggan så det borde inte bli problem.
Luleå/Lerbäcken
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av jonas_j »

Har fått mail om solspikar igen. Fick sist för nåt år sen. Inget är ändrat på givare, placering eller omgivning. Idag har inte ens solen lyst... Gäller Sibirien, Åkers Styckebruk.
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av jonas_j »

glömde visst posta med nedan...

Debug-information, används för att kunna rätta till parametrarna vid feltolkningar:
Minut: 782 Datum: 2016-07-09 13:02 - 2016-07-09 14:56 Flanker: 2,3 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 2
Minut: 806 Datum: 2016-07-10 13:26 - 2016-07-10 14:58 Flanker: 4,2 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 2
Minut: 776 Datum: 2016-07-12 12:56 - 2016-07-12 14:52 Flanker: 5,3 Matchat mot:3 st tillfällen. Fladder: 1
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av elf98 »

Om du får enstaka sådana mail kan du bortse från dem.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
kjer09
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2014, 19:23
Ort: Sundsvall

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av kjer09 »

Har fått automail igen:
"Kvalitet är viktigt på temperatur.nu, och en automatisk kontroll har visat att din mätpunkt, http://www.temperatur.nu/osterro.html
under flera av de 6 senaste dygnen vid ca 14:42 utsätts för någon form av störning som sänker kvaliteten på den data du rapporterar. Störningarna kan till exempel bero på solinstrålning".

Jag kan inte trolla bort verkligheten. Temperaturmätningarna avspeglar verkligheten och den ska inte filtreras bort. På eftermiddagarna byggdes stackmoln upp åtföljt av regn- och åskskurar med sol emellan. Givaren på norrsidan är i garanterad skugga. Jämförelser med närliggande mätpunkter visar liknande variationer i temp på eftermiddagarna. Finns ett par misstänkt överdrivet jämna kurvor. För att åstadkomma detta måste man väl ändå filtrera bort verkligheten?
Tomefr
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jan 2017, 10:25
Ort: Kiruna

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av Tomefr »

Fick ett mail om att min station förmodligen får sol vid 13:30 tiden. Jag kan nog bara konstatera att det stämmer förmodligen. Jag har ena sensorn åt ost och den andra åt väst. Det finns viss risk att solen träffar båda vid just den aktuella tiden. Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt det, jag har ingen norrvägg (kedjehus).
Jag jämför både värdena och skickar såklart det lägsta.
http://www.temperatur.nu/lombolo.html
Förslag på förbättringar?
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av Plutonium »

Tomefr skrev:Fick ett mail om att min station förmodligen får sol vid 13:30 tiden. Jag kan nog bara konstatera att det stämmer förmodligen. Jag har ena sensorn åt ost och den andra åt väst. Det finns viss risk att solen träffar båda vid just den aktuella tiden. Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt det, jag har ingen norrvägg (kedjehus).
Jag jämför både värdena och skickar såklart det lägsta.
http://www.temperatur.nu/lombolo.html
Förslag på förbättringar?
Det finns lite olika lösningar på ditt problem, ett tips är att söka här i forumet på stevenson screen eller i google. En del har tagit de plastunderlägg som är till krukor och satt dom på varandra och målat dessa vita.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
jnse
Gillar hemautomation
Inlägg: 43
Blev medlem: 31 jan 2007, 05:39
Ort: Svappavaara

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av jnse »

Din mätpunkt Svappavaara/Sågstigen på temperatur.nu levererar felaktiga värden
Du har väl inte missat att du som mäter temperatuer i flera väderstreck kan rapportera 2 temperaturer till temperatur.nu? Vi använder då alltid den lägsta temperaturen och kvaliteten höjs normalt kraftig.
[...]
under flera av de 6 senaste dygnen vid ca 15:46 utsätts för någon form av störning som sänker kvaliteten på den data du rapporterar. Störningarna kan till exempel bero på solinstrålning.
http://www.temperatur.nu/sagstigen.html

Jag har en temperatur.Nu Reporter, med två givare.
(Hur vet man om funktionen att skicka det lägsta värdet från givarna fungerar?
Båda givarna är skyddad med såna där skärmar, så solen kan inte lysa direkt på dom.
Tempgivare
Tempgivare
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av larky »

Du kan kolla här om båda givarna fungerar
http://wiki.temperatur.nu/index.php/Tem ... u_Reporter
jnse
Gillar hemautomation
Inlägg: 43
Blev medlem: 31 jan 2007, 05:39
Ort: Svappavaara

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av jnse »

Tack, då fungerar båda, boxen blinkar grönt 1g/sekunden.
Styrola
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 sep 2011, 15:02
Ort: Bredbyn

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av Styrola »

Ingen aning om vad som skulle kunna störa. Solen går ner på andra sidan huset den tiden.
Det finns ingen möjlighet för solstrålar att komma åt mätpunkten under någon tid under året.

Får kolla om det kan vara något annat.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
leriks
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 mar 2016, 18:28
Ort: Solna

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av leriks »

Hej

Har fått flera brev från noreply@temperatur.nu om att temperaturen i Gesunda skulle vara påverkad av solen.
Det är inte möjligt. Givaren sitter så att solen INTE kommer åt den.
Dock är Gesunda uppkopplat via Mobilt Bredband från Telia. Denna uppkoppling har i flera andra delar påverkat beteendet för Gesunda via internet.
Vi får 2018-08-06 fiber indraget i Gesunda och hopppas då att denna typ av problem försvinner.
Det går utmärkt att nå mig på lennart.eriksson@snodata.com om detta inte räcker.

Med vänliga hälsningar

Lennart Eriksson
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av etompau »

Kör själv en mätplats med mobilt bredband+Telldus Net, och har inga problem med solspikar.
Bredbandstypen kan omöjligen ha något med överfört mätvärde.
Användarvisningsbild
Karl-Ove
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 feb 2008, 00:30
Ort: Dals-Ed
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av Karl-Ove »

Hej!

Jag får automatiska meddelanden om att det krav vara störningar på mina temperaturmätningar. Stationen det gäller är https://www.temperatur.nu/ed.html

Jag vet inte hur detta kan hända, då jag har 3 st sensorer som mäter i olika väderstreck.

Klistrar in förklaring från stationsinformationen här:

Stationsinformation Ed
Temperaturen i Ed mäts av Karl-Ove Larsen.
Förutsättningar
Temperaturen som skickas till temperatur.nu från Ed är resultatet av mätningar på 3 temperatursensorer. Den kallaste sensorn rapporteras. Sensorerna är placerad såhär:

Sensor 1) Placerad på min fastighets gavel, på västra sidan.

Sensor 2) Placerad på min fastighets gavel, på östra sidan.

Min reporter som mäter temperaturerna komparerar dessa 2 sensorerna och rapporterar den lägste värden till temperatur.nu

Sensor 3) Telldus-sensor som är placerat inne i växthuset.

Temperatur.nu jämför värdet från min reporter och Telldus-sensoren, och använder det lägste värdet för att skapa temperaturgrafen för Ed.
----------------------------

Sensorerna i öst och väst får inte sol på sig samtidigt..

Jag tycker det är märkligt att det kan bli såhär, men det kanske har något med finliret på scripten att göra..?
Mvh

Karl-Ove
www.karl-ove.com
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Supporttråd för automatiska mail gällande solspikar

Inlägg av PerM »

Kan man stänga av notiserna? Min station rapporterar redan med två sensorer, väst och öst, alltid en i skugga.
Skriv svar