Kabeläventyret fortsatte idag, långa avstickare från 1-wire linan funkar inte, då sista sensorn på min lina är en sådan där vattentät sensor så gick det inte att förlänga linan. Målet att ha två bra placerade termometrar för rapportering till temperatur.nu får ligga lite på is.
Fortsätter istället med att försöka begripa hur funktionen TOTAL fungerar.
Som det verkar så ber man rrdtool arr summera alla värden i en data-source (DS) och sedan föra in dom i en annan DS. Bör nog inte vara en ds-typ (DST) DERIVE eller COUNTER, utan en GAUGE, då denna inte sedan lägger ihop alla totalvärden. I min rrd fanns inga lediga GAUGE kvar, men väl en DERIVE. Läste att man kan ändra DST med följande kommando:
Rrdtool tune ska vara verktyget för att ändra i en rrd-fil
rrd2.rrd är min rrd-fil
-d ska vara det som indikerar att detta ska ändras
vp_derive är den DS jag vill ändra
och :GAUGE är den DST jag vill ändra till.
Körde detta kommando och fasen, jag tror det ändrades

Sedan till TOTAL...
Har hittat massor av exempel, men det är alltid bara brottstycken, lite för små delar för att man ska förstå sammanhanget, t.ex.
VDEF:total=vp_diff,TOTAL
Här verkar man ha den DS som heter total och den ska byggas av vp_diff, på TOTAL-vis, det mest lovande exemplet. Men när jag klämmer in det i ett script så ballar det ur...
* CDEF:ds0total=ds0,144000,*
* GPRINT:ds0total:AVERAGE:Total\:%lf
Detta består av en DS (ds0total) denna byggs upp av DS vid namn ds0 som multipliceras med 144000
Därefter skriver man medelvärdet av ds0total och slutet ska undvika att okända värden sätts som 0
DEF:ifInOctets=<RRD>:ifInOctets:MAX
VDEF:ifInOctetsTotal=ifInOctets,TOTAL
PRINT:ifInOctetsTotal:\'%6.1lf %sB\'
Denna sista har jag helt begripit, men...
DS ifInOctets ska vara =ifInOctets Max-värden
ifInOctetsTotal ska byggas från en sammanställning av värdena i ifInOctets, alltså TOTAL
Sedan skrivs detta någon stans, men ja...
Detta summerar denna dag