Styra DS2406-baserad switch med owserver och openhab

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Lebosystem
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jul 2016, 19:26
Ort: Glimåkra

Styra DS2406-baserad switch med owserver och openhab

Inlägg av Lebosystem »

Jag har ett antal reläer med DS2604 (TAI8555) som styrs med Maxims API i ett windows-program. Detta har fungerat perfekt i många år. Nu vill jag byta ut windows-datorn mot en Raspberry Pi med Openhab och Owserver. Men jag lyckas inte klura ut har latch och Pio ska styras för att sluta reläet.
I Maxims API som jag använder i Windows-programmet är det följande 3 kommandon som sätter reläet ON:
Call owc.setLatchState(0, False, False, State)
Call owc.setLatchState(1, True, False, State)
Call owc.writeDevice(State)
där owc är ett OneWireContainer12-objekt kopplat till DS2406-addressen.
I Openhabs "binding" till owserver finns bara möjlighet att skicka en siffra i taget till DS2406, med Latch.A, Latch.B Pio.A och Pio.B
Jag har provat hundratals kombinationer men utan att få reläet att slå om till ON.

Du som kan, snälla hjälp!
Användarvisningsbild
motoz
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 feb 2015, 15:05
Ort: ostrobothnia

Re: Styra DS2406-baserad switch med owserver och openhab

Inlägg av motoz »

Menar du ds2406? Openhab har jag aldrig använt men då man använder en ds2406 som utgång så är det bara att skriva till PIO.A. Latchen behöver du bara om du använder den som ingång och indikerar då om ingången har varit aktiverad sedan du läste av den senast, även om den inte längre är det. Användbart för att inte missa korta pulser på ingången. Openhabbindningarna kan ju vara buggiga om det inte fungerar... Testa installera owhttpd (webservern) så kan du testköra ditt relä i webbläsaren på port 2121.
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
Lebosystem
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jul 2016, 19:26
Ort: Glimåkra

Re: Styra DS2406-baserad switch med owserver och openhab

Inlägg av Lebosystem »

Som jag förstått logiken, så slår haspen, latchen till när man gett kommando OFF. Det är väl för att undvika studsar och få ett stabilt tvålägesrelä. I mitt windows-program öppnar jag haspen med:
Call owc.setLatchState(0, False, False, State)
Call owc.setLatchState(1, True, False, State)
innan man ger kommando ON
Användarvisningsbild
motoz
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 feb 2015, 15:05
Ort: ostrobothnia

Re: Styra DS2406-baserad switch med owserver och openhab

Inlägg av motoz »

Kollade då databladet till TAI8555, den är mycket riktigt baserad på dallas DS2406. Latchen i en ds2406 är en insignal som mäter ut/ingångens nivå, med en latch-funktion. Det betyder att om Sensed.A (ut/ingångens status) blir aktiv så kommer Latch.A att vara aktiv då du läser av den. Om ut/ingången sedan deaktivaras kommer Latch.A fortfarande att vara aktiverad, det är det som är latchfunktionen. Du måste då nolla den genom att skriva Latch.A till noll, men det behöver du bara göra om du är intresserad av den, dvs om du vill veta att ut/ingången har varit aktiv någon gång mellan två avläsningar. Om du använder kretsen som en utgång så är latchen helt ointressant, den kommer att vara aktiv om du själv har aktiverat utgången och fortsätta att vara det tills du själv nollar utgången och sedan nollar latchen. Eftersom du själv styr utgången så har du ingen som helst nytta av den information som Latch.A ger.

Enligt databladet används både Pio.A och Pio.B för att styra relät:

Dra relät: Pio.A = 1 och Pio.B = 0
Släppa relät: Pio.A = 0 och Pio.B = 1

Ingen ändring: Pio.A = 0 och Pio.B = 0
Ingen ändring: Pio.A = 1 och Pio.B = 1
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
Lebosystem
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jul 2016, 19:26
Ort: Glimåkra

Re: Styra DS2406-baserad switch med owserver och openhab

Inlägg av Lebosystem »

Tror jag provat detta, men att det inte fungerade. Det kan ju som du skriver bero på bugg i Openhab. Ska prova med att gå förbi Openhab, som du föreslår.
Tack!
Skriv svar