Sensative dörr strip

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
frippess
Wannabe

Sensative dörr strip

Inlägg av frippess »

Har en sensative dörrstrip som tystnar.

När jag la till den i nätverket, fungerade den bra, likadant när jag monterade den på dörren men sedan gick den i dvala och vaknar inte. Lite trist att ha en dörrsensor som inte reagerar när någon öppnar dörren. Kanske inte så konstigt att den har tio års batteritid då....

Har försökt att väcka upp den enligt instruktionen, men ingen lycka alls.
zsh
Gillar hemautomation

Re: Sensative dörr strip

Inlägg av zsh »

Jag har haft lite problem med dessa jag med....fungerande, monterade, allt ok, sen dagen efter slutade de svara även efter "uppväckning".
Det enda som verkar ha hjälpt (ta i trä) är att jag monterade en wallplug närmare sensative stripsen för bättre täckning/routing.
Tycker dock att det borde ha fungerat från början då jag hade typ 4m mellan kontrollern och stripsen (dock genom vägg/fasad).
Sedan dess (3 dagar) har jag iaf inte haft ngt strul.

Om detta passar in i ditt scenario/setup har jag ingen aning om, men om du har möjlighet att flytta en plugg för test så när som möjligt till stripsen, prova, kostar inget
frippess
Wannabe

Inlägg av frippess »

Jag satte strippen på gångjärnssida på dörren, för tänkte att där skulle den synas så lite som möjligt. På andra sidan, har jag en fast monterad brytare bakom en strömbrytare. Så tänkte att det inte skulle vara något problem. Men kanske blir för störd på den sidan av dörren. Får testa och flytta på den.
zsh
Gillar hemautomation

Inlägg av zsh »

sen beror det på (läste jag någonstans) vad det är för typ av dörr. Om det var metall så blir signalen för mycket avskärmad.
sensative stripsen är hittils av alla "sensorer" de enda jag har haft strul med när det gäller täckning :(
SirMaggot
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av SirMaggot »

Har haft lite strul med min enhet, fick dåligt batteri efter några månaders användning, tog bort/la till så hoppade den igång med fullt batteri igen.
Störande, men bättre än batteritorsk på riktigt.
Skriv svar