Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av elf98 »

Temperatur.nu innhåller temperaturer. Mängder med temperaturer...

Vad kan göra sidan mer intressant?

Korta artiklar om det nuvarande vädret?
Korta artiklar om hur vädret/temperaturen var för x år sedan?
Påminnelser om vad som normalt är viktigt vid nuvarande väder? (Ex vattna rabatterna, sätta på vinterdäcken, ställa undan utemöblerna etc etc?)

Kom med förslag!

(Ytterligare väderdata som vind och nederbörd kommer inte att läggas till, tiden som krävs för att genomföra detta finns helt enkelt inte...)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av larky »

Kartfunktion känns viktig, liknande wunderground;
http://www.wunderground.com/wundermap/? ... re=0&tor=0

Jämförelse med hur det såg ut ett annat datum, kunna lägga förra året som streckad linje i bakgrunden.

Karta eller annat som visar var de metrologiska definitionerna av sommar/höst/vinter/vår befinner sig i landet.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev:(Ytterligare väderdata som vind och nederbörd kommer inte att läggas till, tiden som krävs för att genomföra detta finns helt enkelt inte...)
Vad synd, för det var precis vad jag tänkte föreslå! :( Jag tror nämligen att det hade varit en riktig höjdare att ha det samlat också. Att det skulle kräva mycket jobb att få till det tvekar jag inte en sekund på. Inte ens med gemensam krafter då? :wink:
Pny
Gillar hemautomation
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2008, 17:27
Ort: Linköping

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av Pny »

elf98 skrev:(Ytterligare väderdata som vind och nederbörd kommer inte att läggas till, tiden som krävs för att genomföra detta finns helt enkelt inte...)
CirruZZ skrev:Vad synd, för det var precis vad jag tänkte föreslå! :( Jag tror nämligen att det hade varit en riktig höjdare att ha det samlat också. Att det skulle kräva mycket jobb att få till det tvekar jag inte en sekund på. Inte ens med gemensam krafter då? :wink:
Det håller jag med om... och antal soltimmar! :D
Hemsida - Rapporterar för : Linköping / Slaka
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av Quart »

Vi som kör Weather-display har ju redan regn och vind info i text filen som du hämtar för temperaturen.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av elf98 »

Jo, visst är det så att jag kankse redan har tillgång till mer data från en handfull av stationerna... Men det är 250 stationer att gå igenom + att det krävs massor med jobb med själva sidan!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av CirruZZ »

Att svara här hänger lite ihop med den här tråden, Temperatur.nu Premium...

Ett förslag skulle kunna vara att försöka hitta samarbetsformer med andra community siter så som Blixtar.se eller ewp.se. temperatur.nu skulle kunna presentera temperaturer på blixtar.se kanske. Eller att presentera temperaturer tillsammans med den informationen som finns inrapporterad på ewp.se och kanske även tillsammans med "real time" blixt information. :D

temperatur.nu och de andra siterna ovan har alla samma intresse men bara lite olika nischer, att kombinera den informationen så att det finns samlat skulle vara en ultimat lösning. Det skulle rent av kunna konkurrera med SMHI!!

Det är nog ingen enkel sak men det skulle vara intressant!
Hansson
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 okt 2008, 13:12
Ort: Dalarna

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av Hansson »

Jag skulle vilja ha en lista där man kan se årsmedel temp för alla orter.
Från den kallaste till den varmaste.
miktr
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 17 dec 2007, 20:09
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av miktr »

Med tanke på det underlag som finns på temperatur.nu (antalet kontinuerligt mätande stationer) så skulle det ju vara jäkligt intressant om man hade kunnat presentera någon form av prognos.
Eftersom prognoser i sig är en hel vetenskap så skulle man något enklare kanske kunna tänka sig en karta med färgkodning för olika temperaturer där man ser en överblick över sverige just nu.
En fin funktion skulle då vara ett reglage som man kan föra fram och tillbaka för att se t.ex. hur vädret ändrat sig de senaste 24h / veckan osv.
Man skulle då få en väldigt tydlig bild av hur temperaturerna utvecklar sig över tiden i hela landet.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av elf98 »

miktr skrev:...kunna tänka sig en karta med färgkodning för olika temperaturer där man ser en överblick över sverige just nu...
Teaser: http://www.temperatur.nu/temperatur-1-7_1.html
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
the_tnt
Gillar hemautomation
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 nov 2008, 16:20
Ort: Ludvika
Kontakt:

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av the_tnt »

Oj! Det där kan bli riktigt bra! Funkar fint redan nu.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av elf98 »

Hehe, men så har jag nog lagt 10-20 h rent kodande på funktionen den senaste veckan... :D
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
the_tnt
Gillar hemautomation
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 nov 2008, 16:20
Ort: Ludvika
Kontakt:

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av the_tnt »

Hittade rätt tråd senare. Jag har lite svårt för det här väldigt uppsplittade forumet, jag är van med alla inlägg i samma kategori. Skulle nog det här forumet tjäna på faktiskt, det är ju inte väldigt aktivt. Fast det är ju i allra högsta grad en smaksak och jag är glad för forat oavsett. :)
pidde
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jan 2009, 03:35
Ort: Kristianstad

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av pidde »

Jag skulle gärna önska en liten stats över vilka temperaturer som är mest besökta.

Hade ju varit rätt intressant för oss som lämnar temperaturer o se hur många som kollar in tempen och se om man är i top10.. =)
mats
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jan 2010, 12:52
Ort: Norrköping

Re: Hur göra temperatur.nu mer intressant?

Inlägg av mats »

En funktion som jag tror att en del skulle tycka vara intressant är möjlighten att ladda ned mätserier. Jag inser naturligtvis att det är dessa som är det stora värdet och resultatet av ert nedlagda arbete, och att det inte kan ges bort hur som helst.

Men endera skulle man ju kunna tänka sig försäljning av mätserier med differentiserad prissätning beroende på slutanvändande, alternativt att en registrerad medlem får ladda ned en begränsad mängd data för sin ort. Naturligtvis med ett slutanvändaravtal som motprestation.

Värt att tänka på kanske!?
Skriv svar