Mitt lilla hus

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
deedje
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2016, 18:45
Ort: Karlskoga

Mitt lilla hus

Inlägg av deedje »

Har ett hus på 2 våningar a 90kvm styck.. Och en inglasad altan på G.

Kontroller: VeraEdge med Rfxtrx433 Controller USB

Pris:1499:-

Larm
Zipato Keypad (649:-)
3xRecessed Door Sensor gen5 - Aeon Labs för skalskydd (479:-)
1xMultisensor 6 - Aeon Labs - Aktiverat nattmode i källaren när vi ej har gäster (649:-)
1xFibaro Motion Sensor - Aktiverat i nattmode på vinden (529:-)
1xFibaro Motion Sensor - Enbart aktiverat i Away/Semester läge (529:-)
3xVision Security Dörrlås (Låser sig vid nattläge, away o semester) (1500:- Styck)
1xSiren - Aeon Labs (595:-)

Totalt:8888:-
ca: 67kr/månad i avgift för larmcentral. Dock ej fria utryckningar.

(Ett larmbolag vi hade hemma för offert tog 5900:- installation + 400kr/månad för Huvudenhet, Keypad, 3xdörrsensor, 1xRörelsedekt, 1xsiren)
(Lås Yale Doorman kostar ca 2999:-/styck. Så hade kostat 14,996:- Start för deras larm + 3 lås)

Larmet skickar ut push notiser när man larmar på/av
Skickar ut notiser vid larm/rörelse vid nattläge.
Skickar SMS till larmcentral vid larm (Som ringer upp och kontrollerar om dom ska åka ut)

En speciell kod för att stänga av larmet manuellt (om man blir tvingad) som skickar notiser till de telefonerna som ej är hemma, plus skickar sms till larmcentral att skicka ut polis omedelbart.

Larmtjänsten kostar 800kr/år.
Det som är kvar att göra är att inkludera bilder i SMS:et, alternativt en temporär länk till live-stream kamera som är aktiv i X antal minuter. Har ej försökt med detta och vet ej om det går, då jag ej har köpt någon kamera ännu. Men funderar på nån POE kamera, då jag enkelt kan strömsätta dessa via TP-Kabel.

Tempmätare/ Fuktmätare (Oregon)
1x Källare
1x Vind
3x Krypgrund
(Källare+Vind varnar vid höga fuktvärden)
Den i Källaren stänger av/slår på luftvärmepumpen beroende på temperatur också.

Wall Plugs
1x till all TV utrustning
1x till Datautrustningen
Till alla fönsterlampor

Slår av TV/Data (Har laptop med dockningsstation) vid Awayläge
Styr fönsterlampor vid soluppgång/solnedgång

Elstyrning
Några Qubino insatsbrytare som styr utebelysningen
Några TKB-Home knappar som styr lampor

Annat Junk
1 Fjärrkontroll som vi ex. har programmerat knapp 1 för nattläge, så den stänger av alla enhter som ej behöver vara på + larmar på skalskydd.

Framtida Projekt

-Rullgardiner som man styr man Vera enheten
-Belysning på Altan
-Markiser på Altan
-Rörelsedekt på Altan vid Skalskydd/Away/Semester
-Temp på ölkylen (Viktigt! :) )
-Panikknapp
-Nån Centralenhet (typ ipad mini) som alltid står på i köket och man kan styra olika enheter
-Robotdammsugare som drar igång i Awayläge
-Temperatur styrning på elementen
-Kameror (Men vill få så dom ej är aktiva vid Homeläge, ska testa med Wall Plug på POE mataren)

Finns säkert massa mera roliga saker man kan göra :) kom gärna med tips.
Fox67
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 okt 2016, 14:07
Ort: Ängelholm

Re: Mitt lilla hus

Inlägg av Fox67 »

Hej,

Lite nyfiken på vilket Vision dörrlås du använder?
Håller precis på att införskaffa mig något Zwave kompatibelt dörrlås så erfarenhets ord uppskattas :)
Är det 1701 så undrar jag lite över hur du tycker det fungerar och om det var mycket meck med att få in det i dörren.
1702 har en kista där handtag och lås sitter 2 cm längre in än vår standard så där blir det lite meck.

Mvh Joakim Rehnberg
Skriv svar