Vera, redo att ta nästa steg.

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
Corpze
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 jan 2013, 12:36
Ort: Arvika

Vera, redo att ta nästa steg.

Inlägg av Corpze »

Hej, jag har kommit igång rätt bra med mitt nya Vera plus system. Första dagarna lyckades jag lägga till alla Z-waveprylar jag köpt och de fungerar bra, så när på en Zipato rfid Keypad som verkar vara lite halvdöd, ett snabbt samtal till M.nu och en ny enhet var på väg minuten efter - kanonsupport! Hoppas att den nya enheten fungerar bättre (den gamla enheten indikerade varken med led eller summer)

Jag köpte även en RFXTRX433E som var en barnlek att få igång, den sniffade upp alla gamla enheter utan att jag behövde göra något alls, jag gick runt i huset och tomten och klickade av/på för att se vilka enheter som var listade (de får kryptiska namn). nu har jag nästan fyrtio enheter tillagda i systemet totalt, allt verkar fungera klockrent!

Nu är det dock några funderingar som jag inte lyckats finna någon info om på nätet, det kanske finns hjälp att få av er!

- En enhet som jag inte lyckats få igång är Cotech 433-brytare (Clas Ohlsons) http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rr ... me/36-6013
Vilket protokoll kör den?, jag har hittat någon info som säger Everflourish?

- Går det att lägga till energiförbrukning på en 433-brytare? Jag kör pool+värmare (2250w) på natten och skulle gärna vilja mäta förbrukningen.

- Kan man lägga till scener i favoriter i Vera så man får upp den på förstasidan i appen?

Tack på förhand
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vera, redo att ta nästa steg.

Inlägg av Mats789 »

Lite sent svar kanske men:
- Avseende CoTech vet jag ej så där får någon annan svara men det kan vara lite stökigt med 433 enheter då man ibland måste byta firmware i RFXTRX då den stödjer lite olika protokoll beroende på firmware. Jag hittar tyvärr ej CoTech i manualen: http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/ ... _Guide.pdf

- Avseende energiförbrukning från 433 prylar så går det ej då de inte skickar signaler tillbaka till Vera

- Tyvärr så går det inte (ännu?) att lägga till scener till favoriter i Verans web-gränssnitt men det finns andra appar som man kan köra på telefon eller platta där detta går
Skriv svar