Trasiga fjärrbrytare går de att laga?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
norlin
Gillar hemautomation

Trasiga fjärrbrytare går de att laga?

Inlägg av norlin »

Har 2st fjärrbrytare för utomhusbruk, en Nexa LGDR-3500 & en från Conrad RSL364R-A som används för motor/kupévärmare till 2 bilar.
Styr dessa via RFXtrx433 & Domoticz.

Nexan vill nu när den ska börja användas inte fungera alls, inget tillslag, går inte att lära helt död... Denna brytare har, som den andra inte används under den varmare delen av året.
Tips på felorsak? Ska skruva isär när jag hittat verktyg då den är ihopskruvad med säkerhetsbis :evil:

Conrad slår till men om jag kopplar den mot bilen med enbart kupévärmare "pulsar" fläkten i hastighet, och mot bilen med både motorvärmare & kupéfläkt slår brytaren ifrån efter en kort stund, som ett överbelastningsskytt typ.
Tips på felorsak?

Då mina lagningsförsök inte kommer att hinnas med inom lämplig tid kommer jag att handla 2st nya, men vad/var?
Är lite kritisk til kvalitén på Nexa, går "sönder" när dom inte används...
Tips mottages tacksamt.
norlin
Gillar hemautomation

Re: Trasiga fjärrbrytare går de att laga?

Inlägg av norlin »

Gick förbi Jula, plockade på mig 2st som stog att de fixade 433,92 MHz av märket Telldus utan att tänka mig för att de kanske inte funkade mot rfxtrx433 och domoticz, som de naturligtvis inte verkar vara kompatibla med...

Tur att jag bara bröt ena förpackningen...

Suck
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Samtliga Telldus 433MHz-brytare ska fungera med RFXTrx. Se till att ARC-protokollet är aktiverat bara.

När det gäller fel på Nexas brytare är det ovanligt. Eller det är ovanligt att vi får reklamationer iaf. Svårt att säga vad felet beror på, men det lär nog inte vara trivialt att laga.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
norlin
Gillar hemautomation

Inlägg av norlin »

ARC protokollet var påslaget, hur som, polaren fick köpa billigt för hos han fungerade det och 2 nya är införskaffade så nu återstår obduktionen endast.
Har inga Telldus kvar att prova med men kan ju be att få låna tillbaka av polaren.
Ceder

Inlägg av Ceder »

Jag har en Nexa LGDR-3500 som bara kan slå till inte från så kvaliteten verkar vara sådär..
etompau
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av etompau »

Om en mottagare är "helt död" kan felet ligga i strömförsörjningsdelen. Den består oftast av en kopplingskondensator, ett överbelastningsskydd och en regulator. Inte många komponenter att felsöka. Nätdelen brukar vara uppbyggd för att ge +5V och +24V, om dessa finns, men mottagaren är helt död, så är det det nog bara att skrota mottagaren.

Jag har kört med nexabrytare under nära 10 år och har under denna tid bara lyckats knäcka tre mottagare, alla av dimmertyp och (felaktigt) kopplade mot kraftig induktiv last (ringkärnetrafo/fläktmotor) annars har grejorna funkat bra. Att säga att kvaliteten är sådär grundat på en trasig mottagare är att dra förhastade slutsatser.
Skriv svar