hakan.strang skrev:
Har en fibaro HC2 och förstår inte riktigt hur associationer fungerar, någon som har en bra länk som rent allmänt förklarar och kanske något exempel?
Ok, associationer är verkligen värt att sätta in sig i. Det besparar mycket möda med att skapa scener för processer man vill skapa som innebär enklare logik, och kommunikationen är snabbare än scener. Generellt kan man läsa
http://www.vesternet.com/resources/tech ... sociations eller i kapitel 4.2.6 i Z-wave basics (
https://www.amazon.com/Z-Wave-Basics-Re ... 1490537368).
Notera dock att associationer skiljer sig rätt mycket åt mellan enheter, så du måste luslösa din enhets (dina sensorers i detta fall) manual. Och det är också något som tillverkarna av billigare enheter ofta har skurit ner på, så i de fallen finns inte mycket att läsa tyvärr. Grunden är associationsgrupperna som enheten sätter upp. När ett specifikt event händer (för dig kanske rök) så skickas ett meddelande av en viss typ till alla enheter som lagts in i sändarens grupp för just detta event. Enkelt. Enheterna måste dock vara i direkt kontakt med varandra för att överföringen ska kunna ske - den har ingen routing via andra enheter så som annan kommunikation i Z-wave-nätverk har.
hakan.strang skrev:
Jag har fem st fibaro smoke sensors som jag vill konfigurera så att om en larmar skall alla larma, någon som vet om det är möjligt?
Hur gör man i så fall?
Jag kan inte läsa ut av manualen för smoke sensor om de också kan agera "actor". Idéen är att en ALARM FRAME SMOKE skickas ut av sensorn till alla enheter som du satt upp ska få den

- Fibaro smoke sensor associations
- Skärmavbild 2016-12-17 kl. 15.01.46.png (135.68 KiB) Visad 5485 gånger
Det verkar som att du också kan få till en "broadcast" som skickar till allt och alla i närheten

- Fibaro smoke sensor parameters.
- Skärmavbild 2016-12-17 kl. 15.03.48.png (58.68 KiB) Visad 5485 gånger
Men, frågan är vad som händer om en sensor _tar emot_ en ALARM FRAME SMOKE. Börjar den tjuta själv? Skickar den alarmet vidare?
Vet inte - du måste testa själv. Sätt en av detektorerna i grupperna som tar emot smoke alarm hos en annan av dina smoke detektors, och sätt igång ett rökalarm på den andra detektorn. Jag är nyfiken på om båda då börjar tjuta.
Popps detektorer har denna funktion automatiskt.