Associationer Fibaro Smoke Sensor

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
hakan.strang
Wannabe

Associationer Fibaro Smoke Sensor

Inlägg av hakan.strang »

Egentligen två frågor:

Har en fibaro HC2 och förstår inte riktigt hur associationer fungerar, någon som har en bra länk som rent allmänt förklarar och kanske något exempel?

Sedan fråga 2:
Jag har fem st fibaro smoke sensors som jag vill konfigurera så att om en larmar skall alla larma, någon som vet om det är möjligt?
Hur gör man i så fall?

Tack o bock!
/ Håkan
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Associationer Fibaro Smoke Sensor

Inlägg av dargosch »

hakan.strang skrev: Har en fibaro HC2 och förstår inte riktigt hur associationer fungerar, någon som har en bra länk som rent allmänt förklarar och kanske något exempel?
Ok, associationer är verkligen värt att sätta in sig i. Det besparar mycket möda med att skapa scener för processer man vill skapa som innebär enklare logik, och kommunikationen är snabbare än scener. Generellt kan man läsa http://www.vesternet.com/resources/tech ... sociations eller i kapitel 4.2.6 i Z-wave basics (https://www.amazon.com/Z-Wave-Basics-Re ... 1490537368).
Notera dock att associationer skiljer sig rätt mycket åt mellan enheter, så du måste luslösa din enhets (dina sensorers i detta fall) manual. Och det är också något som tillverkarna av billigare enheter ofta har skurit ner på, så i de fallen finns inte mycket att läsa tyvärr. Grunden är associationsgrupperna som enheten sätter upp. När ett specifikt event händer (för dig kanske rök) så skickas ett meddelande av en viss typ till alla enheter som lagts in i sändarens grupp för just detta event. Enkelt. Enheterna måste dock vara i direkt kontakt med varandra för att överföringen ska kunna ske - den har ingen routing via andra enheter så som annan kommunikation i Z-wave-nätverk har.
hakan.strang skrev: Jag har fem st fibaro smoke sensors som jag vill konfigurera så att om en larmar skall alla larma, någon som vet om det är möjligt?
Hur gör man i så fall?
Jag kan inte läsa ut av manualen för smoke sensor om de också kan agera "actor". Idéen är att en ALARM FRAME SMOKE skickas ut av sensorn till alla enheter som du satt upp ska få den
Fibaro smoke sensor associations
Fibaro smoke sensor associations
Skärmavbild 2016-12-17 kl. 15.01.46.png (135.68 KiB) Visad 5485 gånger
Det verkar som att du också kan få till en "broadcast" som skickar till allt och alla i närheten
Fibaro smoke sensor parameters.
Fibaro smoke sensor parameters.
Skärmavbild 2016-12-17 kl. 15.03.48.png (58.68 KiB) Visad 5485 gånger
Men, frågan är vad som händer om en sensor _tar emot_ en ALARM FRAME SMOKE. Börjar den tjuta själv? Skickar den alarmet vidare?
Vet inte - du måste testa själv. Sätt en av detektorerna i grupperna som tar emot smoke alarm hos en annan av dina smoke detektors, och sätt igång ett rökalarm på den andra detektorn. Jag är nyfiken på om båda då börjar tjuta.

Popps detektorer har denna funktion automatiskt.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
hakan.strang
Wannabe

Inlägg av hakan.strang »

Tack för ditt svar, skall plugga på lite nu:)

Jag har provat att lägga in alla detektorer i varje grupp (provade med en grupp i taget) och utlösa larm, men inget händer, endast en tutade.
Så det verkar som de inte kan ta emot larm.

En dum fråga, men säg att jag vill skicka meddelande mellan enhet A - B,antar att jag enhet B i en lämplig grupp (beroende på vad jag vill skicka) i A´s inställningar men gör jag något med B´s inställningar ? Skall jag lägga A i samma grupp hos B ?

Skulle kört på popps istället. :(

Tack för hjälpen!
/ Håkan
dargosch

Inlägg av dargosch »

Nja, Popps sensor är bra för just den egenskapen, men du mister den inbyggda tempsensorn som du får med fibaros sensor. Dessutom är popp-sensorerna klart dyrare. Så, det är klart enklare att ordna det du vill skapa i scener eller så.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."

dargosch

Inlägg av dargosch »

Glömde... du behöver bara lägga in mottagaren i sändarens grupp, inte tvärt om.

robpow
Wannabe

Inlägg av robpow »

Batteridrivna enheter sover mestadels för att inte köra slut på batterierna på nolltid så det går väl inte. V1 av FSS gick ju iofs att DC-koppla men såg ingenstans att dom skulle kunna reagera på meddelanden från andra enheter. Sorry.

Mattias
hakan.strang
Wannabe

Inlägg av hakan.strang »

Det verkar ju logisk när du lägger fram det så, om de skulle ligga och "lyssna" hade batteriet antagligen dött med en gång, tänkte inte på det...
Så sammanfattningsvis får jag helt enkelt fjärrstyra en rökmaskin i varje rum som löser ut via en scen när jag får larm i från någon av enheterna och därmed får jag larm i alla enheter :)

Tack för snabba svar, god jul på Er!
/ H
hcb
Wannabe

Inlägg av hcb »

Kan du inte lägga det på nått sätt på detta viset i programmeringen eller lua.

Om larm på deckare1 eller deckare2 eller deckare3 osv...
då aktivera deckare1 och deckare2 och deckare3 osv...

Jag kan inte hc2, bara använt domoticz.
/henrik

Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar