Val av controller

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MartinF
Tar hemautomation på allvar

Val av controller

Inlägg av MartinF »

Sedan nio år har jag en NAS som snurrar script för Tellstick, 1-wire, Webswitch m.m. Nu har behovet utökats till att omfatta även styrning och övervakning (temperatur, av/på, brand, inbrott, etc.) av ett internetuppkopplat uthus, kanske 40 m från boningshuset. Jag har några 433-brytare som jag gärna vill använda men numera finns ju även Z-wave.

Controllern bör absolut ha:
1) funktionalitet för 433 MHz, Z-wave (och gärna 1-wire)
2) API för http-kommandon

Ska jag betala för ett inbyggt webgränssnitt så bör det
1) vara mycket flexibelt
2) ge möjlighet att styra en ytterligare 433 MHz controller

Jag har sett liknande trådar men behoven varierar, utbudet är stort och produktbeskrivningarna är inte alltid så detaljerade.
Vad ska jag välja för att varken betala onödiga pengar eller stöta på oöverstigliga hinder i efterhand?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
rogerthn

Re: Val av controller

Inlägg av rogerthn »

Jag kör Domoticz på en Raspberry PI 3 med en RFXtrx433E och en Aeon Labs Z-stick gen5 USB-adapter.
433 och Z-wave sensorer och strömbrytare :-)
Domoticz ser ut att även kunna hantera 1-wire men det har jag inte provat.
MartinF

Inlägg av MartinF »

Domoticz är nytt för mig men ser ju spännande ut. Av manualen att döma är det lite begränsat vad gäller scripts, timers, att lampor tänds vid solens nedgång osv. men det kanske är mer än vad som visas där? I Wikin pratas det om Blocky osv., vilket kanske är integrerat i Domoticz? Eller körs det då separat?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
rogerthn

Inlägg av rogerthn »

Blockly och Lua är integrerat :D
När det gäller inställningsmöjligheter så finns det massor
Capture_2017-01-09.PNG
Capture_2017-01-09.PNG (8.83 KiB) Visad 3698 gånger
MartinF

Inlägg av MartinF »

Är orolig för inlärnings- och utvecklingstiden men onekligen ser det användbart ut. Det kanske t.o.m. täcker WAF-kravet :-)
rogerthn

Inlägg av rogerthn »

Jag har klarat WAF, kanske bland annat för att hon kan styra belysning med Safari på sin iPAD :lol:

PS
Men visst har det tagit några timmar för att komma dit som vi är idag :oops:
Skriv svar