Jag fick min RFXtrx433 idag och har kommit så långt att jag kunnat köra Sebastians superba Pythonscript rfxcmd för att läsa av mina kombinerade temp/luftfuktighets sensorer.
Tyvärr får jag bara temperaturen, vilket är lite synd eftersom jag tänkte logga även luftfuktigheten i källare, på vinden och i husvagnen. Är det någon som med lite magi lyckats läsa luftfuktigheten från dessa sensorer? Någon som varit i kontakt med RFXCom om detta?
Sensorerna är inköpta hos Clas Ohlson, presenteras som RUBiCSON 48695 i RFXManager.
Någon som har testat andra kombinerade temp/fuktsensorer med RFXtrx433? Nyfiken på modell och resultat i såfall.
Jag har en ESIC från Clasohlson, Artikelnr. 36-1797, som detekteras som WT450H av RFXtrx. Sänder både temp och RH. Dock är räckvidden usel (ett par meter).
Om du ska ha mer, typ Nexa brytare, så råder jag dig att undvika Rubicson. Det finns begränsningar i RFXtrx om du ska ha båda protokollen aktiverade samtidigt. Kolla manualen så finns en sammanställning över protokoll och kombinationer. Bara ett lite tips
Jag har fått Rubicson temp OCH fuktighetsgivare att fungera med RFXtrx som "Nexus TWR003" efter tips från killen (Bert) som driver RFXCOM. (Eventuellt att det var först efter den senaste beta-koden jag fick från honom som de "hittades" av RFXtrx.)
Använder bl.a.; http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ter-p48695
och givaren som följer med till denna väderstation; http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ion-p48527
Är dock efter ett par veckors bruk ännu inte övertygad om att jag får korrekt fuktighet från givare.
@Letalis: Nej, jag har försökt utan att lyckas. Ser i manualen att WT450H fungerar med firmware RFXrec och Type 1. Jag kör Ext och är inte tillräckligt sugen på att få den att fungera att jag tänker byta firmware.
klas skrev: 19 jan 2017, 23:11
@Letalis: Nej, jag har försökt utan att lyckas. Ser i manualen att WT450H fungerar med firmware RFXrec och Type 1. Jag kör Ext och är inte tillräckligt sugen på att få den att fungera att jag tänker byta firmware.
Ett år senare, men nu finns firmware Pro1, efterföljaren till EXT. Fungerar där.