Vilken controller, tempstyrning, långa avstånd...

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Elin
Wannabe

Vilken controller, tempstyrning, långa avstånd...

Inlägg av Elin »

Jag söker lämplig controller och har två krav/önskemål, förutom de klassiska lampstyrningarna.

Jag vill styra värmepannan på två temperaturer i acktanken med lite enkel logik. När övre tempgivaren går under 60grader ska ett relä dra och starta pannan och när den undre tempgivaren går över 80grader ska reläet släppa, pannan stannar. Temperaturerna ändrar jag förstås vid behov men ger exempel för tydligheten :)

Det andra är att jag vill kunna styra belysningen i ett annat hus på gården. Det finns samma wifi nätverk där, trådat mellan husen och en wifi router (eller vad det nu heter) till i det andra huset. Det är ca 50m mellan byggnaderna så lite för långt att tro att det funkar med samma controller till hela området.

Jag tycker jag läst någon stans att det går att köra en "slav" controller, var det Telldus lite V2 som klarar det, eller är jag helt ute och cyklar..?

Frågan är väl eg: finns det nått sätt att styra olika hus (på samma nätverk men utanför Zwavens räckvidd) från samma app?

Det andra huset är en gårdsbastu och där skulle en tempgivare i bastun med visning av temp i appen vara kalas :D men det borde väl alla olika controllers klara? Förutom att styra belysningen finns här inte så stora special önskemål.

Vera plus verkar i minan nybörjar ögon vara bra men klarar den att fixa detta? Tex i kombination med en billigare Vera i bastun. Det som tilltalar mig med Veran är att den klarar både Zwave, 433Mhz och andra protokoll liksom Telldusen (som har varit slut under en längre tid nu).

Jag har beställt en Vera plus till en bekant för hans lampstyrnings projekt och kommer då att få lära mig hur den funkar men är inte främmande att köpa nått annat åt mig.

God råd uppskattas! :D
Elin
Wannabe

Re: Vilken controller, tempstyrning, långa avstånd...

Inlägg av Elin »

Jag läser om Nexa Bridge i senaste Hemmabio tidningen. Kunde den vara en möjlighet för mina behov?
-Styrning i två olika zoner
-Programlogik med temperaturstyrning
Elin
Wannabe

Inlägg av Elin »

Om vi bortser från tvåzonsfrågan, finns det någon controller som man kan göra en scen som triggas av temperaturer?
Jag googlar och googlar men hittills har jag inte hittat något liknande.. :?
hcb
Wannabe

Inlägg av hcb »

Domoticz klarar allt det plus att du kan koppla ihop flera controllers så de kan prata med varandra. Med en rfxtrx klarar den 433mhz enheter med.
Nackdelen eller fördelen är att du får bygga controllern själv på en rpi eller nån annan dator.
/henrik

Skickat från min iPad med Tapatalk
rogerthn
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av rogerthn »

hcb skrev:Domoticz klarar allt det plus att du kan koppla ihop flera controllers så de kan prata med varandra. Med en rfxtrx klarar den 433mhz enheter med.
Nackdelen eller fördelen är att du får bygga controllern själv på en rpi eller nån annan dator.
/henrik
jag har en RFXCOM - RFXtrx433 USB 433.92MHz Transceiver och en Aeon Labs Z-stick gen5 USB-adapter anslutna till min Raspberry med Domoticz.
Än så länge jar jag bara en Z-wave (Telldus Z-wave-fjärrströmbrytare 2300 W.)
Med hjälp av Blockly slår brytaren, som styr en avfuktare i garaget till om luftfuktigheten är högre GarageHumLimit och slår från om luftfuktigheten är lägre än GarageHumLimit.
Luftfuktigheten hämtas från en 433 temp. och fuktighetsmätare
Blockly.PNG
Elin
Wannabe

Inlägg av Elin »

Tack för bra input :D
Kanske jag måste titta mer på detta, det verkar ju roligt värre :D
Fast helst skulle jag ju köpa en färdig controller då det är mycket som konkurrerar om tiden. Jag tycker ju att temp styrningen borde kunna ordnas enkelt i befintliga lösningar (tex Vera eller Bridgen) men jag vågar inte tro på det förrän någon som testat/vet verifierar det.
Elin
Wannabe

Inlägg av Elin »

Fast jag tolkar att din garageavfuktare slår på om fuktigheten är över en variabel och slår av om den går under samma variabel. Jag fikar ju efter att slå på när det går under en variabel och slå av när det går över en helt annan.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av rogerthn »

Elin skrev:Fast jag tolkar att din garageavfuktare slår på om fuktigheten är över en variabel och slår av om den går under samma variabel. Jag fikar ju efter att slå på när det går under en variabel och slå av när det går över en helt annan.
Inget som hindrar detta, jag har valt samma för att få till det som jag vill ha det
Om > 50% Slå till
Om < 50 Slå från
Elin
Wannabe

Inlägg av Elin »

Liten mellanrapport:

Jag har köpt två controller, en Vera + och en Egde och de funkar bra att köra dem båda samtidigt, Plus i huset och Edgen i bastun. Med Veras egen app funkar det inte mindre än att logga ut och in på den andra men kör man t.ex. ImperiHome så ser man allt samtidigt.

Jag har ännu inte testat pannstyrningen skarpt men genom att köra två olika scener kan jag tända och släcka en lampa och detta tyder på att det ska funka som jag tänkt.
zlatan01
Wannabe

Inlägg av zlatan01 »

hcb skrev:Domoticz klarar allt det plus att du kan koppla ihop flera controllers så de kan prata med varandra. Med en rfxtrx klarar den 433mhz enheter med.
/henrik

Jag har en minidator liggande. Tänkte installera Ubuntu eller OS som Domoticz kräver. Hittar man en manual för detta?
hcb
Wannabe

Inlägg av hcb »

På hemsidan, www.domoticz.com, finns massa guider där hur det installeras på olika datorer.
/henrik

zlatan01
Wannabe

Inlägg av zlatan01 »

Installerade Domoticz på en mini dator med WinXP. Installation gick men programmet går inte att starta. Det fattas något.
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av sonnyboy »

Win xp is not supported.

Domoticz.com
Finns kanske någon genväg om du läser tråden
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
zlatan01
Wannabe

Inlägg av zlatan01 »

Är win 7 supported? Eller kanske gå över till Debianär lättaste lösningen?
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av sonnyboy »

zlatan01 skrev:Är win 7 supported? Eller kanske gå över till Debianär lättaste lösningen?
W7 funkar
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
Skriv svar