Garageportsöppnare

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Fredrik B
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 okt 2016, 06:45
Ort: Hässelby

Garageportsöppnare

Inlägg av Fredrik B »

Hej, jag försöker hitta ett sätt att styra min garageportsöppnare från min HC2. Problemet är att garaget ligger i en garagelänga ca 50 m från huset och således lär det bli problem med räckvidden om jag t ex köper en garage door controller från Aeon labs.

Fjärrkontrollen som följde med porten räcker dock utan problem från huset till porten så jag tänker mig att det borde gå att hitta en fjärrkontroll som tar in kommandon från min HC2 "i ena änden" och skickar ut garageportens språk "i andra änden".

Någon som känner till en sådan produkt? Specen för portöppnaren säger såhär:
RADIOSYSTEM
Mottagare: 2 frekvenser 6-band
Radio frekvens: 433 MHz/868 MHz
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Garageportsöppnare

Inlägg av elf98 »

Garageportsstyrning har oftast rullande koder så du behöver sannolikt en fjärrkontroll från tillverkaren.

I teorin skulle du kunna koppla in tex en Qubino Flush 1D över knappen på fjärrkontrollen för att på så sätt trigga fjärren. Detta är dock inte något vi kan ge support på.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
tbr53
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jun 2017, 09:19

Re: Garageportsöppnare

Inlägg av tbr53 »

Har försökt använda Aeotec:s garage door controller med tellstick lite v2 med klent resultat. Sensorn känns inte igen av tellstick och jag fick den bara fungera så att den visar on på telefonen hela tiden. On knappen fungerade både att stänga och öppna med så det finns ingen chans att veta om den är på eller av. Någon som har testat Aeotech med tellstick och fått det att fungera?

Har funderat på en Z wave brytare som bara kan ge en kortare kortslutningsignal som en återfjädrande tryckknapp. Förslag på sådan?
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 jun 2007, 18:21
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Garageportsöppnare

Inlägg av hanpa »

elf98 skrev:Garageportsstyrning har oftast rullande koder så du behöver sannolikt en fjärrkontroll från tillverkaren.

I teorin skulle du kunna koppla in tex en Qubino Flush 1D över knappen på fjärrkontrollen för att på så sätt trigga fjärren. Detta är dock inte något vi kan ge support på.
Rullande kod brukar användas mellan fjärrkontroll och kontrollenheten i garaget. Men alla kontrollenheter brukar ha en ingång för att ansluta en knapp som man kan trycka på i garaget, den ingången kan man använda för att fjärrstyra med. Det finns en hel del problem med detta, bl.a. att veta om porten är öppen eller stängd då styrningen brukar växla mellan öppna-stopp-stäng-stopp etc. och kommer man i ofas har man ingen aning om om porten är öppen eller stängd om man inte har en sensor.

Jag har byggt en egen styrning med avkänning både av öppen/stängd, upp/ner/stilla och kamera ovanpå det eftersom det inte är bra för grannsämjan om jag skulle stänga porten om grannens katt eller barn kommer i kläm. Porten ska stanna automatiskt om den belastas, typ om något är i vägen då den stänger, men det vågar jag inte lita på.

Hur som helst, som minimum behöver man ha en lägesgivare i någon form så att man vet säkert om porten är helt stängd eller inte.

http://www.hobbyelektronik.nu/forum/vie ... ?f=13&t=22
Skriv svar