Hur/på vilket avstånd reagerar dörr/fönstersensorer?

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
jojje
Wannabe

Hur/på vilket avstånd reagerar dörr/fönstersensorer?

Inlägg av jojje »

Hej!

Ni som har dörr-/fönstersensorer:

Hur långt ifrån måste de två "delarna" vara från varandra för att reagera och visa att dörren inte är stängd?
Olika fabrikat kanske har olika avstånd där de reagerar?
Reagerar de direkt när magneterna inte ligger kloss intill varandra?
Kan man finjustera dem?

Vi har en kyl som inte går igen riktigt alltid, tänkte sätta en sensor där, men när den inte är riktigt stängd så handlar det bara om kanske 3 mm.
I-landsproblem, jag vet, tar man för vana att alltid trycka till dörren när man stänger den så finns inte problemet. Det är bara det att det finns en familjemedlem som aldrig kommer att lära sig, och nu har jag tröttnat på att kylen börjar jobba för högtryck och det bildas is i kylen medan man är på jobbet eftersom dörren inte gått igen.

Har ni några erfarenheter att dela med er av?

Tack på förhand!
robpow
Wannabe

Re: Hur/på vilket avstånd reagerar dörr/fönstersensorer?

Inlägg av robpow »

Jag har bara erfarenhet av Fibaro dörrsensor och den rapporterar stängt upp till några mm gap mellan enheten och magneten. I manualen står det såhär:

"Stick the magnet onto the moving part of the door/window, no further than 5mm from the sensor."

Rent mekaniskt är det en simpel Reed switch inuti så det finns inget att justera.

För högre noggrannhet kan man tex installera sin egen microswitch och koppla in i dörrsensorn.

Mattias
jojje
Wannabe

Inlägg av jojje »

Tack för svaret Mattias!

Antar att jag får köpa en och testa. Kanske man kan sätta de två delarna någon millimeter från varandra redan från början för att den skall reagera när dörren är så lite öppen.

Microbrytare ger jag mig nog inte på, det blir lite för mycket för mig, men annars är det väl så man kan få bäst noggrannhet förstår jag...
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Mats789 »

Mina fibaro sensorer (z-wave) fungerar med cirka 0-10 mm. Mina Nexa-sensorer (433) har något större avstånd 0-20 mm, ungefär ...
Skriv svar