Tjena!
Blev less på att det inte fanns någon "färdig" dörrklocka att köpa som fungerar i Sverige så jag moddade min befintliga NEXA MLR-1105.
Nedan kommer instruktion på hur jag gjorde och det fungerar klockrent för mig iaf.
Kanske kan någon annan med ha nytta av det
. men på egen RISK!. som sagt fungerar perfekt för mig iaf!
Följande behövs
- Dörrklocka, Nexa MLR-1105 (
https://www.m.nu/tradlos-dorrklocka-lju ... -2427.html)
Kan säkert fungera med annan dörrklocka, jag valde en där mottagaren har en LED som lyser när någon trycker på knappen.
- 2 sladdar olika färger
- Fibaro Dörr/Fönster sensor: FGK-101 eller liknande.
(
https://www.m.nu/dorrfonstersensor-fibaro-p-795.html)
- Löddkolv och skruvmejsel!
1. Börja med att plocka isär din Nexa mottagare genom att först plocka ur batterierna.
Bakom mittersta batteriet finns det en skruv, lossa den. (Den kommer vi inte att använda igen).
download/file.php?mode=view&id=1819
2. Lossa nu den gråa ramen på framsidan försiktigt så du inte knäcker något.
download/file.php?mode=view&id=1820
3. Lossa nu de 4 små skruvarna
4. Lyft bort hela fronten
download/file.php?mode=view&id=1821
5. Skruva av kretskortet via skruven uppe till vänster
6. Lyft ut kretskortet försiktigt och vik det till höger så du ser och kommer åt baksidan och kan lödda på 2st kablar på LED.
7. Lödda på 2 kablar enligt bild, var försiktig så du inte kortsluter.
download/file.php?mode=view&id=1822
8. För kablarna ut igenom skruvhålet som ramen satt skruvad med
download/file.php?mode=view&id=1823
Så här ser det ut framifrån genom hålet:
download/file.php?mode=view&id=1824
9. Sätt tillbaka kretskortet, front kåpan och sedan ramen. Vänta med batterierna.
10. Anslut nu kablarna till Fibaro dörr/fönster sensorn enligt bild, OBS! Viktigt att de sätts exakt enligt bild och att rätt färg går till rätt stift.
download/file.php?mode=view&id=1825
Parameter 3 skall ha värde 1 för sensorn!
11. Nu är din Nexa mottagare ”moddad”. Det fina är att du har kvar den som vanlig dörrklocka men du kommer också få en signal
.
Fibaro setup
1. Skapa först en variabel som innehåller standardvärdet 1. Döp variabeln till ringklocka eller liknande. (paneler, variabler, lägg till)
download/file.php?mode=view&id=1826
2. Skapa Scen ”Ringklocka aktiverad”, enligt bild.
Eftersom Nexa mottagaren blinkar LED lampan ett antal ggr för varje knapptryck så har jag valt att endast skicka 3 Push/epost meddelande. Det är därför jag använder variabeln.
Jag kontrollerar så att variabeln är mindre än 3 (vill du ha fler meddelande för varje tryck så ökar du denna flagga i scenen). Är variabeln mindre än 3 samt sensorn är överträdd då ökar jag variabeln med 1 för varje gång den går in här, samt skickar push meddelanden.
Anledningen att jag ökar variabeln med 1 är just för att när den överstiget 3, så går den inte in i snurran längre och skickar fler notiser.
download/file.php?mode=view&id=1827
Nästa scen nollställer variabeln när sensorn är ”säker” i minst 30 sekunder.
Den kan säkert minskas, men jag tyckte det fungera bra för mig med 30 sekunder iaf.
3. Skapa Scen ”Ringklocka säker”, enligt bild.
Här nollställer vi variabeln när sensorn är säker i minst 30 sekunder.
Skulle någon trycka på knappen innan 30 sekunder har gått, får man inte fler pusmeddelanden. Vill man sänka 30 sekunder får man prova sig fram, det viktiga är att man inte sänker för mycket innan den ”blinkat” klart.
download/file.php?mode=view&id=1828
Så, då skall det vara klart!
Du kan lätt testa det genom knappen så klart, men även 3:e knappen på baksidan av mottagaren (learning knappen).
Hoppas det fungerar och att du fick nytta av det.
Ganska enkel moddning!