jag eldar på andra säsongen en Baxi panna på 16 kW.
eldar många säckar pellets och har inte fått stopp på elmätaren så jag kommer gärna att logga in på din fina kalkylsite.
En av anledningarna till att jag kom in på denna site är att mitt pannrum finns i ett friliggande hus på ett avstånd av ca 20 meter.
Eftersom det är lite pyssel att ställa in o sköta en pelletspanna så vill jag gärna övervaka den remote , som det heter.
Den har väl anpassad mätelektronik vars mätdata presenteras på dispaly på pannan. Enligt uppgift kan kretskortet inte tanka av sitt data på annat sätt. Så primitivt är det men panntillverkaren hävdar att bland privatkonsumenter finns inget sånt intresse.
Jag har skaffat en enkel 1-wire tempmätare och fått igång en gammal pc och så har jag börjat läsa och är just nu väldigt förvirrad hur jag ska gå vidare men det kanske är ett fristående inlägg/fråga på en annat forum. Men eftersom jag har har börjat så fortsätter jag så får välan moderator flytta/stuva om som han vill.
Pga av avståndet mellan pannrum o bostadshus vill jag nyttja internet.
Jag vill se mina mätvärden på en html sida och jag vill kunna ha alarm av något slag.
Till att börja med en 3-4 tempgivare, 20-80 grader, en tempgivare för rökgastemp upp till 300, en pulsmätare att mäta inmatningsskruvens motors varv.
Jag har varit på
http://www.embeddeddatasystems.com/
och läst om deras HA7Net Ethernet 1-Wire Host Adapter och om mätgivare av iButton,1-Wire....
och blir väldigt förvirrad eftersom jag inte är mättekniker.
Kanske vill någon ta upp detta och hjälpa mig vidare.
Kanske är det en osmart lösning men nånstans måste man ju börja.
kohler49