ID Lock

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Svanis
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jun 2017, 13:27

Re: ID Lock

Inlägg av Svanis »

Nu kapar jag tråden för att kolla av lite vad folk tycker om låset.
Det är nämligen så att jag fick från en ÅF veta idag att de skickat tillbaka alla lås då deras leverantör (Nordan) beslutat att sluta med låsen p.g.a. för mycket strul. Detta kan kanske förklara varför låsen börjar försvinna från webbshoppar lite här och var(?)

Hur upplever ni som haft låsen ett tag att de fungerar?
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

Svanis skrev:Nu kapar jag tråden för att kolla av lite vad folk tycker om låset.
Det är nämligen så att jag fick från en ÅF veta idag att de skickat tillbaka alla lås då deras leverantör (Nordan) beslutat att sluta med låsen p.g.a. för mycket strul. Detta kan kanske förklara varför låsen börjar försvinna från webbshoppar lite här och var(?)

Hur upplever ni som haft låsen ett tag att de fungerar?
Intressant!.. Du fick inte info mer om vad det är som strulat? Jag har faktiskt inte haft några problem med mitt nu, och kört lite mer än något år med mitt. Det enda "problem" är väl att jag fortfarande saknar några funktioner i deras Z-wave implementering till Vera som aldrig verkar komma men rent funktionsmässigt så har det funkat kanon!
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

De enda problemen jag haft är småproblem:
*Batterierna tar slut lite väl fort när man använder zwave
*Ibland missar den att rapportera status låst till controllern, men det löser man genom att be controllern låsa så uppdaterar den status utan att försöka låsa

Utöver det så har jag inte haft några som helst problem. Så jag fattar inte varför de skickar tillbaka de??

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
crone
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2015, 14:55
Ort: Sundsvall

Re: ID Lock

Inlägg av crone »

Jag har inte upplevt några problem alls förutom att LÅS/LÅSUPP knappen på insidan har fastnat lite då och då.

Batterierna har jag bytt 1ggn, drifttid ca 10 månader innan byte.
Funkat klockrent och nu har det även fått stöd i Fibaro HomeCenter 2 vilket är trevligt.
Svanis
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jun 2017, 13:27

Re: ID Lock

Inlägg av Svanis »

Quackpack skrev:Intressant!.. Du fick inte info mer om vad det är som strulat? Jag har faktiskt inte haft några problem med mitt nu, och kört lite mer än något år med mitt. Det enda "problem" är väl att jag fortfarande saknar några funktioner i deras Z-wave implementering till Vera som aldrig verkar komma men rent funktionsmässigt så har det funkat kanon!
Jag fick desto värre inte mer info än så. Men med svaren som inkommit efter min fråga känner jag mig trygg igen med att investera :)
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

crone skrev:Jag har inte upplevt några problem alls förutom att LÅS/LÅSUPP knappen på insidan har fastnat lite då och då.

Batterierna har jag bytt 1ggn, drifttid ca 10 månader innan byte.
Funkat klockrent och nu har det även fått stöd i Fibaro HomeCenter 2 vilket är trevligt.
Har du stöd för att få notiser nu om någon slår in fel kod? Om någon låser upp med knappen inifrån? Osv? Nästan benägen att byta till HC2 då inget verkar hända för Vera
dhanjel
Gillar hemautomation
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 dec 2014, 14:13
Ort: Växjö

Re: ID Lock

Inlägg av dhanjel »

Inget som m.nu kommer att ta hem? (Både lås samt z-wave modul.)
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

dhanjel skrev:Inget som m.nu kommer att ta hem? (Både lås samt z-wave modul.)
Jag läste någonstans att M.nu valt att inte ta in låsen pga att deras Z-wave modul saknar fullt stöd ännu.
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

Jag köpte mitt (+ zwave modulen) på Webhallen. Har de inte kvar det?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Svanis
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jun 2017, 13:27

Re: ID Lock

Inlägg av Svanis »

Quackpack skrev:Intressant!.. Du fick inte info mer om vad det är som strulat? Jag har faktiskt inte haft några problem med mitt nu, och kört lite mer än något år med mitt. Det enda "problem" är väl att jag fortfarande saknar några funktioner i deras Z-wave implementering till Vera som aldrig verkar komma men rent funktionsmässigt så har det funkat kanon!
Jag hade en kompis på besök som såg låset och frågade hur jag tyckte det funkade. Hittills har det fungerat smärtfritt, bortsett från lite strul med inkluderingen mot Vera Plus, så jag ställde motfrågan till honom (han har 2) varpå svaret blev att det fungerar bra så länge det inte är hastiga väderomslag, t.ex. att tempen snabbt sjunker. Då har han haft problem med att aktivera touchpanelen. Kyla i sig är inga problem men när det sker snabba förändringar i temp som det strulat för honom.

Svaret han fått från support har varit "du kan ju använda fjärrkontrollen". Den är ju kanske inte det man vill bära med sig när man köper ett nyckelfritt lås..
Johannes
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 sep 2017, 08:58

Re: ID Lock

Inlägg av Johannes »

Jag mailade ID Lock igår och hörde vad orsaken är att låsen är svåra att få tag på och om de har några problem med kvalitén.

Svaret var att de håller på att byta fabrik (ingen anledning nämnd) och produkten ligger nu i test. Det gick inte att svara på när den är färdigtestat och produkten levereras ut till leverantörer och sedan butiker.
Därav så är tillgången på låsen låg just nu och inget datum finns när nya lås är klara och levereras ut till butikerna.

Mvh,
~Johannes
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

Johannes skrev:Jag mailade ID Lock igår och hörde vad orsaken är att låsen är svåra att få tag på och om de har några problem med kvalitén.

Svaret var att de håller på att byta fabrik (ingen anledning nämnd) och produkten ligger nu i test. Det gick inte att svara på när den är färdigtestat och produkten levereras ut till leverantörer och sedan butiker.
Därav så är tillgången på låsen låg just nu och inget datum finns när nya lås är klara och levereras ut till butikerna.

Mvh,
~Johannes
Aha låter bra, hoppas på lite mer "buzz" kring låset så Vera kan tänka sig att uppdatera integrationen så man kan nyttja mer än 5% av funktionerna. Just nu ligger det längst ned på deras implementationslista då andra större tillverkare går före..
Daniel78
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 dec 2015, 19:26
Ort: Grästorp

Re: ID Lock

Inlägg av Daniel78 »

Läste på ID Locks Facebooksida att de ska lansera ID Lock 150 på nått event i Norge den 18-21 oktober.
Det står ju inte så mycket mer info om den, men lite kan man hitta bland deras svar till folk som frågat saker.

Något som varit helt avgörande för att att jag inte införskaffat låset tidigare, var ju begränsningen på enbart 2 pinkoder samt att om man ville ta bort en tagg var man tvungen att ta bort alla och registrera om dessa. Med ID Lock 150 ska man tydligen kunna ha flera pinkoder och vill man ta bort en kod eller tagg, så kan man göra detta utan att behöva ta bort övriga.

Blir nog helt klart ett köp när den väl kommer till butik. :D
Johannes
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 sep 2017, 08:58

Re: ID Lock

Inlägg av Johannes »

Hej,

Nu går det att förhandsboka ID Lock 150 som nya modellen heter. Ska komma ut i Februari.
https://new.webhallen.com/se/product/28 ... las-Silver
En bokad till mig :)

Mera info om nya modellen:
https://www.facebook.com/notes/id-lock/ ... 325414269/
https://idlock.no/id-lock-150/
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: ID Lock

Inlägg av dargosch »

Johannes skrev:Hej,

Nu går det att förhandsboka ID Lock 150 som nya modellen heter. Ska komma ut i Februari.
https://new.webhallen.com/se/product/28 ... las-Silver
En bokad till mig :)

Mera info om nya modellen:
https://www.facebook.com/notes/id-lock/ ... 325414269/
https://idlock.no/id-lock-150/
Ja, men finns det någon manual tillgänglig någonstans, så att man vet vilka funktioner man köper?
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar