Problem med återläsning av Image till SD-kort

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

Problem med återläsning av Image till SD-kort

Inlägg av gnagis »

Hej
Har upptäckt ett problem med backup av SD-kort.
Tar först en backup m.h.a Win32DiskImager.exe som skapar en .img fil
Sen dyker problemet upp när jag ska återläsa Image:en till nytt SD-kort. Får då meddelande om att SD-kortet är för litet(men det är av samma storlek som det jag tog backup av)
Försöker man med ett större SD-kort, då funkar det.
Det här tydligen ett känt problem har jag upptäckt efter att sökt på Nätet.
Hoppas någon här har en bra fungerande lösning ?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Problem med återläsning av Image till SD-kort

Inlägg av flyvert »

Formatterade du kortet innan du försökte skriva till det?

Jag tvingades nyss att "byta" ett SD-kort som krånglade och hade inga problem att läsa tillbaka en backup med samma program som du nämnde. Faktiskt så började jag med att bara "dumpa, formattera och läsa tillbaka" men felet* kom tillbaka och jag köpte ett nytt lika stort kort o läste tillbaka samma dump en andra gång.

*) Kortet betedde sig som filmen "Måndag hela veckan" (Engelska titeln var Groundhog Day). Gick utmärkt att boots på, skrev lite kusligheter i "dmesg" och oavsett vad jag gjorde, skrev, raderade, uppdaterade filer så återgick det till samma (gamla) innehåll vid reboot. Kusligt.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

Re: Problem med återläsning av Image till SD-kort

Inlägg av gnagis »

*funderar* nej, jag tror inte jag gjorde det
Vill inte låta otrevlig men vad menar du med att "dumpa" ?
Jag hittade nåt om att när diskimage-programmet läser av SD-kortet och skapar en image-fil så lägger Windows till någon slags fil som då gör att det inte får plats
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Problem med återläsning av Image till SD-kort

Inlägg av flyvert »

Read = dumpa
Write = skriva
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

Re: Problem med återläsning av Image till SD-kort

Inlägg av gnagis »

Nu tog jag ett alldeles nytt SD-kort, satte det i datorn och försökte bränna min fil, men får samma fel om att det inte finns tillräckligt med utrymme.
Bilagor
SDcardsize.png
SDcardsize.png (7.79 KiB) Visad 12649 gånger
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Problem med återläsning av Image till SD-kort

Inlägg av flyvert »

Off topic, men i morse drog min databasserver (MySQL med flera år av mätdata) sin sista suck klockan 04:08... :(

Gjorde några tappra återstartsförsök genom att dra femvolten medans ungarna klädde på sig inför skoldagen, men tyvärr, servern gick inte upp.

Efter jobbet monterade jag ned pajen och tog den ner till TV-rummet och kopplade in den på HDMI bara för att se att den inte kunde läsa vissa kritiska filer från SD-kortet. Dang... nu har det hänt, igen... :-/

Försökte läsa ut kortet med Win32DiskImager och DiskInternals Linux Reader, den första klagade ett antal block in på kortet och den senare kunde lista kataloger, t.ex /etc men det gick inte att kopiera ut något.

Letade lite i skrotlådan och hittade först ett 8 GB kort som gick att formattera o skriva en ny Debian image till, men den gick inte att boots på. Hittade ett annat 32 GB kort som gick att formattera och boota på - men nu heter ju Debian inte längre Wheezy eller Jessie utan "Stretch" eller "Stretch Lite", valde den senare eftersom jag kör headless. apt-get update/upgrade hittade sen endast en (1) nyare pryl som avvek från NOOBS imagen, nåt med Bluetooth som jag inte behöver.

Så började jag plockade lite filer från min senaste backup (kör hemmasnickrat med "cron" och "tar" och mysqldump till en NAS med RAID1)

Upptäcker att MySQL nu heter MariaDB(!), men man utlovar "stor kompatibilitet med MySQL" - beslöt att syna påståendet och provade fräckt att montera den externa SSD/USB disken (där MySQL serverfilerna förhoppningsvis finns oskadade) o länka in till /var/lib/mysql och se där, MariaDB drog snällt igång på det MySQL hade skrivit fram till klockan fyra i morse!

Kompilerade ihop min databasskrivare (den går som Mosquitto-klient och "spelar in" allt som sägs av en uppsjö IoT-givare i några andra pajer).

Sen drog jag in OWFS med apt-get, har alltid kompilerat själv förr, men den aktuella versionen på "Stretch" var nyare än den jag hade kompilerat ihop tidigare.

Efter lite tricks bla från m.nu:s OWFS wiki drog owserver o owfs igång (tyvärr beskriver inte wikin hur man skall redigera den något kryptiska /etc/owfs.conf så nu startar jag för tillfället "manuellt" från prompten). Glad att slippa kladda med /etc/blacklist som strulat en del förr.

Och nu, till slut kan jag se att temperaturerna o det mesta av det andra "rinner in" i databasen igen, här utetemperaturen:

MariaDB [onewire]> select * from data where sensorid=8 and property=1 and aggregate=1 and period=1 order by time desc limit 10;
+---------------------+----------+----------+---------+-----------+--------+
| time | sensorid | property | value | aggregate | period |
+---------------------+----------+----------+---------+-----------+--------+
| 2017-08-28 23:24:04 | 8 | 1 | 15.8125 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 23:23:03 | 8 | 1 | 15.875 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 23:22:03 | 8 | 1 | 15.875 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 23:21:04 | 8 | 1 | 15.875 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 23:20:04 | 8 | 1 | 15.875 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 23:19:04 | 8 | 1 | 15.875 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 04:08:04 | 8 | 1 | 6.8125 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 04:07:04 | 8 | 1 | 6.75 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 04:06:04 | 8 | 1 | 6.75 | 1 | 1 |
| 2017-08-28 04:05:04 | 8 | 1 | 6.75 | 1 | 1 |
+---------------------+----------+----------+---------+-----------+--------+
10 rows in set (0.00 sec)


Hjälpligt igång inom 24 timmar, det hade jag inte framför mig i morse när jag cyklade till jobbet (eller hem för den delen...)


Murphys första lag är alltjämt en ledstjärna:
- "Backup often, backup early!"

Vill även citera en gammal kollega som gått på grund och stått o försökt vifta bort sjöräddningshelikoptern ("stick, jag klarar detta själv, tack!") och som efter bara sa:
- "Det finns i princip endast två typer av skeppare; de som är på väg från grund och de som är på väg grund".

Jag tror jag dra till med:
- "Det finns i princip endast två typer av Raspberry Pi-användare; de som har installerat om en korrupt maskin, och de som är på väg att göra det". :D

När allt har lagt sig skall jag ta ned maskinen, dra kortet och ta en diskimage av det. Torde vara lite snabbare än det jag precis svettats med...
... men inget ont som inte har något gott med sig. Har nu en "fräsch" maskin som går på det senaste - vilket var långt ifrån det jag hade tidigare.

Har bara kvar en del jox med GPIO o lite annat som måste dras igång igen på min nya "Stretch"-server!

God natt!
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar